Annons

Vilket är äldreomsorgens ledord?

Essunga kommun hade för ett par år sedan några av de sämsta grundskolorna i landet. Elevresultaten var urusla. Då bestämde man sig för att göra något åt det. På riktigt bestämde man sig för det. Inte bara en massa prat. För den delen inte bara en massa pengar heller. Istället sa man att nu är det kunskap som gäller. Allt vi gör ska leda till att eleverna lär sig mer av som det står i alla styrdokument att de ska lära sig. Fokus. Kunskap. I varje moment. Varje dag. Gentemot varje elev.

Idag, några år senare, är elevresultaten i toppnivå. Det bästa exempel vi sett, säger Skolverket.

Förra veckan drog jag en parallell mellan skolan och äldreomsorgen, och det vill jag göra igen. För samma sak som Essunga kommun gjorde i skolan, kan någon annan kommun göra i äldreomsorgen. I äldreomsorgen är ledordet rimligen inte kunskap eftersom syftet med äldreomsorgen inte är att de äldre ska lära sig det ena eller det andra, utan ledordet är något annat.

Om vi kokar ihop äldreomsorgens lagstiftning, riktlinjer och förordningar – var hamnar vi då? Vilket är det där ledordet? Det alla som arbetar i äldreomsorgen ska ha med sig i varje moment och i varje relation. Ett ord. Bara ett. Vilket är det?
// Lill

LÄS MER:  "Jag jobbar på äldris"

Om skribenten

Lill Jansson
Redaktör för Äldrenytt.se
Telefon: 0735-315237 | Twitter: lilljansson | E-post: lill@minsektor.se

27 Comments on "Vilket är äldreomsorgens ledord?"

  1. Inga-Lill Danielsson | 1 februari, 2011 kl. 12:45 | Svara

    Jag tycker att ledordet är värdighet. Det ordet är användbart i så många sammanhang i omvårdnad och omsorg. Tack för ordet.

  2. Hej Inga-Lill! Jo, ordet värdighet är bra. Fast lite luddigt, tycker jag. Det behöver i så fall konkretiseras. Nu kan man ju tycka att även ”kunskap”, ordet man använde sig av i skolan i Essunga, också är luddigt. Men vad kunskap är i det sammanhanget står ändå formulerat i skolans styrdokument. Förklara gärna närmare vad du menar med värdighet. Hälsningar från Lill

  3. Det är mycket som ska göras i äldreomsorgen och personligen tror jag det blir svårt att hitta endast en ledstjärna, jag tror inte det räcker. Värdighet är viktigt och andra viktiga saker är respekt och bemötande. Jag väntar med spänning på om någon ska lyckas föreslå ett ord som står sig i alla lägen.

  4. Gunnar Brolin | 3 februari, 2011 kl. 06:47 | Svara

    Ledordet innom äldreomsorgen bör vara att personal bemöter patienten med innerlig vänlighet. Det får patienten att känna sej människovärdig ända till slutet!

  5. Kristina Andersson | 3 februari, 2011 kl. 08:08 | Svara

    Salutogent förhållningssätt, täcker in en hel del…

  6. Birgit Bårring | 3 februari, 2011 kl. 08:39 | Svara

    Det ord som dyker upp i min hjärna är Omtanke

  7. Ingegerd Lagercrantz | 3 februari, 2011 kl. 09:04 | Svara

    Ge din vårdtagare en liten kram när du går därifrån.
    Härlig känsla för båda.

  8. Mari Lindberg | 3 februari, 2011 kl. 09:43 | Svara

    Lyssna är ordet! Stanna upp och lyssna, vänta in och lyssna. Det är respekt att lyssna och det hjälper oss fånga upp vad som är viktigt för den vi möter.

  9. Jag tycker att självbestämmande är ett viktigt ord. Kanske det viktigaste?

  10. Bengt Jonsson | 3 februari, 2011 kl. 10:54 | Svara

    Engagemang. Egentligen vilel jag även ha med omtanke, men detta bör ju i och för sig vara självklart i detta yrkesval. Engagemang är nog enligt min mening det viktigaste i alla yrken. Är man engagerad i det man gör ökar även den egna trivseln i såväl jobb som fritid.

  11. Jonas Folcker | 3 februari, 2011 kl. 14:13 | Svara

    Värdighet, respekt, omtanke, engagemang, vänlighet, intresse, kunskap är alla begrepp som borde vara självklara ”ledord”för alla som jobbar inom äldreomsorgen, med inriktningen att skapa trivsel för den åldrade människan, som inte själv valt att vara beroende av främmande personer för sitt dagliga liv. Ordet TRIVSEL blir därför, enligt min mening resultatet av att personalen bemödar sig om att iaktta alla de andra. l

  12. Ordet ”Värdehöjande” tycker jag omfattar allt.
    Vi arbetar Lean i Höganäs och det vi ska göra i äldreomsorgen (ja i alla förvaltningar) ska vara värdehöjande för vårdtagaren/kunden/eleven etc.- annat är slöseri. Det kan vara värdehöjande för den äldre att finnas i en gemenskap, få en social aktivitet, god mat, bra vård, få trevligt bemötande, mötas med respekt, att personalen har engagemang o är vänliga, att personalen lyssnar m.m. Man måste först naturligtvis få eller skaffa sig kunskap om vad individen i fråga anser vara värdehöjande innan man kan leverera detta!

  13. INDIVIDANPASSAT blir mitt ord.
    Det täcker in ett salutogent tänkande, att lyssna, att se den enskilde individen och den personens unika behov, ge rätt omsorg och naturligtvis ha ett rätt bemötande. Allt detta står i S¤L – lagen!

  14. Gunnar Brolin | 3 februari, 2011 kl. 18:02 | Svara

    Eftersom jag osökt tänker på demensvård när det talas om äldrevård, så ska jag inte vara kategorisk! Men i demensvården är det nog inget snack om att inte vänligt bemötande är viktigast.

  15. pär westring | 4 februari, 2011 kl. 06:35 | Svara

    Att enbart försöka hitta ett stycken värdeord är onekligen en utmaning, och i realiteten behöver man nog inte begränsa sig enbart till det (även om det kan ge ett väldigt fokus). Erafrenhetsmässigt kan värderingsstyrning få genomslag med upp till en handfull värdeord, eller ett par kärnfulla korta meningar, som ska genomsyra.
    Om man ändå vill försöka hitta det där som fångar upp meningen, låt mig – som något att smaka på – föreslå LIVSKVALITET. Det pekar på både övergripande syfte, och på det varje enskilt moment i omsorgen ska bidra till.

    Pär Westring, kvalitetsutvecklare

  16. elisabeth-Herrljunga | 4 februari, 2011 kl. 12:05 | Svara

    Patientfokuserad vård kan vara en målsättning. Det som beskrivs ovan är teorier som ex det salutogena synsättet eller beskrivning av HUR. Värderingar etc är hur vi kommer fram till resultatet eller indikatorer på god vård.
    Om vi varje gång frågor oss gagnar detta pats behov för varje åtgärd vi gör direkt eller ännu hellre indirekt åtgärd tror jag att vi når ett bättre resultat och är effektivare med resurser. Allra helst när vi samverkar mellan olika yrkeskategorier men också mellan olika huvudmän. -Men först måste vi veta vad är patientens behov !

  17. Så många fina ledord som kommit fram här! Jag vill tillfoga ännu ett – EMPATIN. En empatisk person kan känna in individens behov på alla plan. Vet man dessa har man förmodligen större chans ge rätt vård till varje patient. Lite önsketänkande men det kan jag väl få ha.

  18. Jag fortsätter att hävda att det viktigaste är självbestämmande. Om det är ledordet får var och en som de själva vill. Vill man ha en kram kan man få det men man har också rätt att slippa.

  19. Håller med Eva A – individanpassad vård och omsorg, när vi uppnår det för var och en, då har vi kommit långt!

  20. Mitt förslag är faktiskt KUNSKAP, för har vi kunskap så möter vi våra omsorgstagare/gäster/patienter med empati, värdighet, engagemang, respekt vi låter vården bli individanpassad, de får ett självbestämmande och så vidare. Grunden måste vara kunskap för att vi ska lyckas.

  21. Kerstin Aggestam | 7 februari, 2011 kl. 08:37 | Svara

    Ja, det är inte lätt att sålla mellan alla goda förslag på ett bra ledord för äldreomsorgen. Här kommer ytterligare ett – FRIHET! Det var ordet som dök upp i mitt huvud efter att ha sett SVT-dokumentären ”Överförmyndaren griper in” (sö 6/2). Det kan handla om att bli fri från sorg och smärta som tynger en men även att känna att man är fri att påverka sin situation och bestämma över sitt liv så länge man lever…

  22. Petter Tanmark | 7 februari, 2011 kl. 10:55 | Svara

    Hjärta är nog det ord som jag tycker passar bäst och ramar in alla andra förslag.

  23. Susanne A. Alingsås | 8 februari, 2011 kl. 06:31 | Svara

    Det är verkligen roligt att se att många bryr sig om den här frågan. Det finns SÅ mycket personal i äldreomsorgen som brinner för att de gamla ska ha det bra. Tyvärr kommer det inte fram så ofta och det är väldigt synd för det trycker ner de som verkligen jobbar för de gamlas skull. Det finns en del som inte gör det men de är inte så många.

  24. Mod är ett bra ledord. Mod att vara öppen gentemot förändringar. Mod att pröva nya vägar och Mod att ta ansvar över vårt uppdrag

  25. Håller med om att värdighet är ett bra ord. För att klara det krävs att personalen har respekt för individens önskemål/självbestämmande, visar omtanke och empati, har ett engagemang och intresse. Integritet, är en variant, men värdighet är bättre.
    Undvik för allt i världen fackorden i detta sammanhang: salutogen, individanpassad, patientfokuserad osv, som snarare objektifierar och skapar distans.

  26. Integritet & hänsyn är mitt förslag.

  27. Johan Duesgård | 11 februari, 2011 kl. 11:15 | Svara

    Trygghet är mitt förslag. Engagemang ger trygghet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.