Annons

Vilken kompetens behöver en enhetschef i äldreomsorgen?

En gång i tiden arbetade jag som enhetschef i äldreomsorgen. Det var inget lätt jobb. Ett stort ansvar för verksamhet och personal, och inte minst för budgeten. För så ser det ut för enhetschefer i äldreomsorgen. Hur mycket pengar man ansvarar för kan se lite olika ut, beroende på hur stor verksamheten är och hur organisationen ser ut, men småpotatis är det sällan. Trots att de flesta enhetschefer saknar en ekonomisk utbildning eller ekonomisk erfarenhet. Inte bara kan man då som enhetschef få svårt med att räkna och göra prognoser, utan dessutom svårt med att kommunicera med ekonomer och controllers och alla andra man behöver samarbeta med. För att man inte talar samma språk.

De flesta enhetschefer i äldreomsorgen har utbildning och erfarenheter som handlar om stöd och omsorg och vård. Men alltså vanligen inte ekonomi. Och ändå förväntas man hantera många miljoner. Är inte det både underligt och orimligt?

Nu kan ju vi människor lära oss nya saker, och även om man är socionom eller sjuksköterska eller något annat i botten, kan man självklart bli skicklig på det ekonomiska, om man får chansen. Frågan är bara om alla får det, får den utbildning som krävs. En annan väg att gå, för att säkerställa den ekonomiska kompetensen i verksamheten, skulle kunna vara att anställa ekonomer som enhetschefer. Men då blir självfallet frågan vad det får för konsekvenser för stödet, omsorgen och vården – för själva kärnverksamheten.

Hur resonerar ni? Vilka kunskaper är viktigast att ha med sig när man anställs som enhetschef i äldreomsorgen?

Ha en skön vecka allesammans! Vi hörs igen. // Lill

LÄS MER:  Tack för Jerusalem Challenge

1 Comment on "Vilken kompetens behöver en enhetschef i äldreomsorgen?"

  1. Hej,
    Jag har varit och är verksamhetschef inom äldre-och funktionsnedsättning – området och är utbildad på Sociala Omsorgslinjen på högskolan :1996 , 3,5 år. Vi läste företagsekonom och bokföring samt juridik och naturligtvis alla övriga ämnen som ingår i studiekursen för ledare inom vård och omsorg. Jag har haft mycket stor nytta av min utbildning under mina år som ledare och chef. Problemet inom äldreomsorgen är att i offentlig sektor anställdes mest sjuksköterskor efter Ädelreformen 1992. Politiker och personalchefer inom kommunerna visste inte hur de skulle handha situationen, men de kände till sjuksköterskors utbildning och legitimationen garanterade att de ”kunde verksamheten”!! Vi ”övertog” äldreomsorgen från landstinget – långvården- och fortsatte i stort sett med samma chefer…… Jag har alltid fått ”bevisa” min gedigna kompetens gällande geriatrik, gerontologi, personalfrågor, medicinska kunskaper, lagstiftning, samt ekonomi mm. Få arbetsgivsre är insatta i Sociala Omsorgslinjens omfattande läroplan.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.