Annons

Vad har verksamhetsutveckling med delade turer att göra?

Den senaste tiden har det skrivits och pratats mycket om delade turer i äldreomsorgen. Få personer – vare sig vårdpersonal, chefer eller politiker – tycker att det är bra med delade turer. Frågan är bara vad man ska göra åt det, och hur mycket det kostar att göra något åt det. Jag har pratat med Tony Högnelid. Han har själv arbetat som chef i äldreomsorgen och arbetar nu med verksamhetsutveckling på Phoniro Systems. Ni kommer att få höra mer från Tony under våren och mer om hur man i en kommun kan arbeta med sin verksamhetsutveckling. Men inledningsvis bad jag honom berätta om hur han ser på verksamhetsutveckling och hur det kan hänga ihop med “delade turer”. Läs gärna min korta intervju med honom (det tar bara någon minut). Tony Högnelid har mycket kunskap och erfarenhet att dela med sig av. // Lill

Vad menas egentligen med “verksamhetsutveckling”?
– Det handlar om att på ett strukturerat sätt förändra arbetssättet i en verksamhet så att vi använder de resurser vi har på bästa sätt, samtidigt som det får en positiv effekt för kvaliteten och arbetsmiljön. En del i verksamhetsutvecklingen är att bestämma vad som är viktigast och att vi mäter rätt nyckeltal.

Vad menar du med “rätt nyckeltal”?
– Vad är viktigast i verksamheten, vad är det vi ska ha fokus på och mäta? Inom äldreomsorgen kan det t ex handla om effektivitet. Hur mycket tid lägger vi på att träffa de äldre? Hur mycket tid lägger vi på annat? Det kan också handla om kontinuitet. Hur många olika personer från hemtjänsten träffar en vårdtagare under en tvåveckorsperiod?

Men i äldreomsorgen arbetar man ju med människor? Kan man verkligen mäta effektivtet på det sättet då?
– När man arbetar med människor är det extra viktigt att arbeta på ett effektivt sätt, dvs att använda resurserna på bästa sätt. Det handlar om att vi ska få så mycket tid som möjligt över till de äldre som behöver oss. Ju effektivare vi arbetar, desto mer tid får vi över till vårdtagarna.

Personalen är stressad redan som det är. Handlar det inte om att det behövs fler händer i vården, mer personal helt enkelt?
-Frågan är varför personalen är stressad. Är det för att de träffar vårdtagarna för mycket? Nej, oftast är det precis tvärtom. Som personal blir man stressad över att man har för lite tid till de äldre. Därför är det viktigt att arbetet planeras på bästa sätt, för det mår både vårdtagare och personal bra av. Sedan kan det självfallet vara så att man kommer fram till att det behövs mer personal. Men i så fall behöver vi veta hur många fler som behövs och var i verksamheten de behövs. I annat fall är satsningen bortkastad och kan tom få en negativ effekt.

Vad har det här med “delade turer” att göra?
I en effektiv verksamhet är kontinuiteten hög, både för de äldre och för personalen, och det behöver inte kosta mer pengar. Jag hör ofta politiker och chefer säga saker som: I vår kommun måste vi hålla budget och därför kan vi inte ha en bra kontinuitet eller Kvalitet kostar för mycket, vi har bara råd att göra det allra mest nödvändiga. Delade turer handlar om hur man planerar verksamheten. Jag har jobbat i många år med de här frågorna, och jag vet att det går att planera verksamheten så att man får ut mer kvalitet för pengarna. Nästa vecka ska jag berätta mer om det och ge er exempel på hur ni kan arbeta med er verksamhetsutveckling. Vi hörs då!

PS. Har du frågor? Vill du ha kontakt med Tony Högnelid? Hör av dig till honom direkt på telefon 0702-419710 eller mejl tony.hognelid@phonirosystems.se. Klicka här för att få en förklaring till våra begrepp…

Om skribenten

Lill Jansson
Redaktör för Äldrenytt.se
Telefon: 0735-315237 | Twitter: lilljansson | E-post: lill@minsektor.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.