Annons

Vad gnällig du låter Lill

Förra veckan begick jag en retorisk och kommunikativ synd. För jag gnällde. Och vad värre är kan jag tycka, jag gnällde över människor som gnäller. Över dem som klagar och är missnöjda men inte själva kommer med konstruktiva förslag till hur det kan bli bättre, i det här fallet hur äldreomsorgen kan bli bättre.

Vad innebär det då att gnälla, vad är skillnaden mellan det och att vara kritisk? Jo, det är mycket enkelt. Den som gnäller, hen ser nackdelar utan att fundera på lösningarna. Så säger åtminstone Gabrielle Salander i en artikel jag precis läst. Salander är retorikexpert och berättar i artikeln om en hel radda kommunikationssynder man kan göra sig skyldig till, inte minst på en arbetsplats. Fast nu är hon ju expert och hon har förslag till lösningar, och i korthet handlar de om försöka få gnällspikarna till att vara mer specifika än de ofta är. Vad är det rent konkret som inte är bra? Ok, du tycker chefen är dålig. Men vad är det chefen gör som inte är bra?

Så ska man försöka skifta fokus i gnällandet, genom att låta samtalet glida över i att handla om att lösningar. Eller varför inte sätta upp regler för gnällandet. Avsätta tid för att enbart gnälla och vara missnöjd. Det är några av förslagen.
Allt det där är säkert utmärkta förslag, och ni har antagligen själva bra lösningar för att inte hamna i missnöje och dålig stämning på jobbet. Men, tänker jag, handlar inte allt det här om hur man s a s ska hantera och manipulera dem som gnäller. Om jag tänker på mig själv, så vet jag att det som biter bäst på mig när jag fastnar i mitt gnäll, det är när någon talar om för mig hur de uppfattar det jag säger. ”Vad gnällig du låter Lill”, brukar bita ganska bra, och få mig att tänka till. Ibland håller jag inte med utan tycker att jag inte varit gnällig, bara konstruktivt kritiskt (om än i på ett särskilt kreativt sätt), men för det mesta brukar de ha rätt. Låter jag gnällig är det oftast precis det jag är, och med den insikten försöker jag lägga av med gnället. Utan att någon har behövt tassa på tå eller lirka med mig.

LÄS MER:  De 7 vanorna

Så istället för att lära oss en massa metoder för att få slut på gnäll, kan vi inte vara lite mer direkta och säga vad vi tycker. Låter någon gnällig så säger vi det.  Är inte det den bästa formen av retorik?

Ha det nu så bra! Vi hörs igenom om en vecka. // Lill

Artikeln om de 7 kommunikativa synderna hittar ni här…

 

Om skribenten

Lill Jansson
Redaktör för Äldrenytt.se
Telefon: 0735-315237 | Twitter: lilljansson | E-post: lill@minsektor.se

3 Comments on "Vad gnällig du låter Lill"

  1. Ingvar Andersson | 18 januari, 2013 kl. 09:24 | Svara

    Hur vi bäst ska bemöta och bedöma ”gnäll” beror nog på sammanhanget.
    Jag tycker att ”experten” som det hänvisas till har kloka inlägg.
    Det är viktigt att jag ”analyserar” mitt eget ”gnäll”/missnöje.
    Vad står det för? Vad ger det uttryck för?
    Har det en saklig orsak som jag själv eller någon annan kan tillsammans med mig kan förändra? Eller är det en ”känsla” jag har som har sin orsak i något helt annat sammanhang än där ”gnället” framförs.
    Kan vi tillsammans komma fram till en lösning på detta?
    Vad är jag missnöjd med? Vem är jag besviken på?
    Jag tycker att det kan vara lite ”kränkande” att bli bemött med orde, ”nu är du gnällig”. Det tyder ju på att man inte vill lyssna på den andres missnöje. Det kan väl gå hem i sammanhang där man har en djup vänskap.
    God fortsättning!

  2. Förmodligen talar Lill om gnäll på administrationsnivå, men jag backar till den golvnivå som jag är bekant med. Tänk så mycket gnäll personalen på golvet får ta emot av ”besserwissiga” anhörigvårdare och vilken frustruation det skapar hos personalen. En frustruation som sprider sig uppåt och bäddar för, ibland, väldigt tokiga beslut av beslutsfattare. Gnällets källa finns att finna redan på golvet, det är jag säker på och nu vill jag också gnälla, varför tas inte lärdom från de anläggningar som är kända som mycket bra? Jag är säker på att de flesta vet vilka de är, men tyvärr så tror jag att ”Jante” råder!

  3. Ja, vad innebär det att gnälla.Vem gnäller allmänt sett,både anhöriga ,medarbetare och andra. Jag tror att om det funnes en mer strukturerad klagomålshantering och att de som klagade i stort och smått,erhöll feedback i någon form,så blev det inte så mycket gnäll…..Om det nu är gnäll,kan vara att de vill göra sin röst hörd. Öppna upp för möten och postlåda med synpunkter ,att alla får komma till tals.Ett stort antal personer nu för tiden upplever frustration om att inte kunna påverka och tex. skriva av sig är bra.Givetvis gäller namnunderskrift !

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.