Annons

Roligt på jobbet

När jag pratar med vänner och bekanta som trivs på sina jobb, pratar de inte bara om stimulerande arbetsuppgifter och inspirerande arbetskollegor, de pratar även om hur roligt de har. Dessutom om att det roliga är ett skäl till att det går så bra för just det företag som de arbetar för. Vi har så roligt tillsammans på jobbet, säger de. Om de sedan ska berätta vad det är som är så roligt med just deras jobb, beskriver de ofta hur de själva kan påverka sina arbetsuppgifter och lägga upp sin dag och om möjligheterna att testa sina idéer. Och det klart att det är viktigt att ha roligt på jobbet! Men hur man har roligt kan säkert se olika ut. En del av skälen som nämnts här, är ju trots allt inte givna för den som arbetar i äldreomsorgen. Arbetar man på ett äldreboende eller i hemtjänsten är det svårt att planera sin dag efter eget huvud och det är många gånger svårt att påverka sina arbetsuppgifter. Det går självfallet att testa egna idéer även i äldreomsorgen, men det kan kräva en del planering. Förutsättningarna skiljer sig åt rätt rejält för olika branscher. För även om det går att organisera även äldreomsorgen på ett sätt som ökar personalens inflytande och möjliggör nya idéer, är det på många håll fortfarande klockslag och gamla rutiner som styr. Så alla ni som arbetar och har roligt i äldreomsorgen, vilka tips har ni? Skicka dem till info@minsektor.se. Vi sätter gärna ihop en tipslista.

LÄS MER:  God jul önskar Lill och Linda

Om skribenten

Lill Jansson
Redaktör för Äldrenytt.se
Telefon: 0735-315237 | Twitter: lilljansson | E-post: lill@minsektor.se

Bli den första att lämna en kommenter på "Roligt på jobbet"

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.