Annons

Phoniro presenterar avsnitt 9: Personal vägrar system. Ska det betyda mer än säkerheten för brukaren?

Vi står inför ett paradigmskifte. Tekniken har kommit för att stanna. Hur kan vi bäst dra nytta av den teknik som erbjuds för att uppnå kvalitet för individ, personal och beslutsfattare? Här kommer vi publicera nya avsnitt om Ann Persson som är förvaltningschef i äldreomsorgen, och hennes resa för att utveckla verksamheten. Ann kommer tillsammans med Tony Högnelid och Johanna Lethin Jacobson att införa nytt it-system i äldreomsorgen. En resa som kommer innehålla många fallgropar, precis som i verkligheten. Ann Persson är en fiktiv person och finns inte på riktigt. Det gör inte heller kommunen eller verksamheten hon arbetar i. Men även om Ann inte finns på riktigt, så vet vi att det finns många som hon runt om i landet och som står inför samma utmaningar. Tony och Johanna finns också på riktigt och ansvarar för verksamhetsutveckling och välfärdsteknologi på Phoniro.

PS. Vill du kontakta Tony eller Johanna? Skick ett mejl till tony.hognelid@phoniro.se eller johanna.lethin.jacobson@phoniro.se

”Nämen, titta vad som står i tidningen”, utbrister Ann. ”Kommunen avbryter införandet av dokumentationssystem på grund av att personalen känner sig övervakad. Kan det verkligen stämma? Här står ju klart och tydligt att systemet ökar säkerheten för brukarna, men ändå så väljer man att avbryta på grund av att personalen protesterar.”

”Här verkar vara ett införande som har gått helt överstyr”, säger Johanna och sträcker sig efter tidningen. ”Är inte detta ett skolexempel på det du lär ut Tony? Att det är A och O att alla i verksamheten vet vad systemet ska användas till och att det inte finns några dolda agendor?”

”Ja precis”, nickar Tony och tar en klunk av sitt kaffe. ”Här verkar man har gjort tvärtom. I och för sig står det även nämnt att kommunen tycker att systemet är dyrt, men samtidigt så säger man också att systemet har visat sig vara ett bra verktyg för personalen och ökar säkerheten. Det är konstigt att saker inte får kosta något. Men samtidigt så förväntar man underverk.”

”Men”, säger Ann,” hade det inte varit intressant att göra en nyttoanalys utifrån de siffror som uppges här i reportaget?”

”Javisst”, säger Tony. ”Nu är det lite knapphändigt med uppgifter från artikeln i tidningen men man kan ju göra några antaganden bara för att kunna belysa problematiken. Jag skulle gissa att det i den kommunen arbetar ca 150 personer inom hemtjänsten. Om vi tar den parametern till att börja med. Hur mycket tid eller resurser kan man så att säga spara genom att kunna läsa och skriva dokumentationen direkt i telefonen. Kan 1 % vara rimligt antagande?”

”Ja minst”, svarar Ann.

”Titta på det här enkla räkneexemplet”, säger Tony. ”Vi kan även halvera besparingen, som vi väl får kalla det för, och det blir ändå en ansenlig summa.”

image002

”Och då är det ändå bara en parameter”, fortsätter Tony. ”Om vi sedan tittar på det man tog upp i artikeln, ökad säkerhet för brukarna. Vad kostar det när det blir fel? Ja, detta är mer komplext att räkna på men det går att göra. Och man bör även göra det. Till det kommer naturligtvis mänskligt lidande när det går fel. Och det går det inte att sätta pengar på.”

”Ja det är alldeles riktigt”, fyller Johanna på. ”Men om vi tittar på kostnaden vid fel. Några antaganden vad som händer när något går fel och det blir en Lex Sarah.”

  • Utredning – 16 timmar
  • Klagomål från anhöriga eller brukare (man ringer personal/chef/handläggare) – 5 timmar
  • Oro i gruppen. Man diskuterar ärendet etc – 1 timme x 20 personal
  • Personalmöte där man ska svara på frågor i utredningen – 1 timme x 20 personal och 1 chef.

”Enbart de här exemplen ger totalt 62 timmar och multiplicerar vi det med en timkostnad på 350k r så blir det 21 700 kr.
Om vi kan undvika tex 5st fel så pratar vi om lite drygt 100 000 kr. Så lågt räknat skulle kommnen spara ca 700 000 kr per år bara utifrån parametern ökad säkerhet för brukaren. Och då är inte den höjda kvalitén för brukarna medräknad.”

Fortsättning följer nästa vecka

Omsorg_teknik_sant (1)

Bli den första att lämna en kommenter på "Phoniro presenterar avsnitt 9: Personal vägrar system. Ska det betyda mer än säkerheten för brukaren?"

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.