Annons

Phoniro presenterar: Avsnitt 6 – Hur ska oengagerade chefer lyckas engagera?

Vi står inför ett paradigmskifte. Tekniken har kommit för att stanna. Hur kan vi bäst dra nytta av den teknik som erbjuds för att uppnå kvalitet för individ, personal och beslutsfattare? Här kommer vi publicera nya avsnitt om Ann Persson som är förvaltningschef i äldreomsorgen, och hennes resa för att utveckla verksamheten. Ann kommer tillsammans med Tony Högnelid och Johanna Lethin Jacobson att införa nytt it-system i äldreomsorgen. En resa som kommer innehålla många fallgropar, precis som i verkligheten. Ann Persson är en fiktiv person och finns inte på riktigt. Det gör inte heller kommunen eller verksamheten hon arbetar i. Men även om Ann inte finns på riktigt, så vet vi att det finns många som hon runt om i landet och som står inför samma utmaningar. Tony och Johanna finns också på riktigt och ansvarar för verksamhetsutveckling och välfärdsteknologi på Phoniro. PS. Vill du kontakta Tony eller Johanna? Skick ett mejl till tony.hognelid@phoniro.se eller johanna.lethin.jacobson@phoniro.se

Hur ska oengagerade chefer lyckas engagera?

”Idag känns det mycket, mycket bättre än sist vi träffades”, säger Ann och tittar på Tony och Johanna. ”Vi hade det verkligen tufft förra gången vi sågs och jag var redo att kasta in handduken för att ta en time-out med förhoppningen att time-outen skulle leda till att elden inte skulle få mer negativ bränsle. Men det var bra att ni grep in och stoppade, och att vi tog tag i det direkt. För som ni sade, det hade inte blivit bättre för att vi hade avbrutit införandet utan tvärtom så hade det blivit likadant eller kanske till och med värre nästa gång vi hade försökt införa. Det har inte varit lätt men det går absolut mycket bättre nu när alla har fått samma information och det viktigaste av allt, att det inte finns någon dold agenda med systemet som ska ge oss en anledning till att säga upp personal.”

”Ja, vad var det som gjorde att det vände för er?”, undrar Tony. ”Jo”, svarar Ann, ”det absolut viktigaste var att kalla samman alla linjecheferna och lyssna på vad dem sade och särskilt viktigt, att lyssna på det som inte sades. Det hade ni helt rätt i att jag var tvungen att ta tag i direkt. Efter ett första samtal med alla linjecheferna så förstod jag att det fanns en misstro mot systemet och detta hade jag tidigare inte förstått. Nu har vi haft väldigt bra diskussioner i gruppen och vi är alla enade och har samma mål med systemet. Detta gemensamma budskap har spridit sig till alla medarbetare vilket gör att det inte längre är känslan av att alla får göra lite som dem vill.”

”Hur var det med tekniken då, var det problem med tekniken?”, frågar Johanna. ”Nej”, fortsätter Ann, ”det visade sig att de hemtjänstområden som var först ut att börja med systemet hade fått dubbla budskap av oss chefer. Deras närmaste chefer var väldigt negativa till införandet av nytt it-system och detta speglades direkt ut i gruppen. Tyvärr så märkte jag inte det från början utan det fick gå ganska långt innan jag fick upp ögonen för det. Vår projektledare gick bredvid några av personalen för att följa upp teknikstrulet men det visade sig vara teknikstrul som vi inte kan belasta systemet för. Ett vanligt fel var att det inte gick att logga in. Men när vår projektledare började nysta mer i ärendet så visar det sig att i just den gruppen hade alla fått utbytt sina användarnamn och lösenord i verksamhetssystemet och eftersom vi har en integration mellan verksamhetssystem och det nya systemet så blev det missmatch med lösenordet när personalen försökte logga in med det gamla lösenordet.”

”Ett annat vanligt förekommande problem”, fortsätter Ann, ”var att det inte fanns någon anslutning när man försökte logga in. I en av våra områdeslokaler är det problem med täckning just vid bordet, men om förflyttar sig längre bort i lokalen så fungerar det utmärkt. När personalen misslyckades med att logga in, så lämnade man kvar telefonen i lokalen och sedan jobbade man utan telefon. Detta gjordes tyvärr med chefernas samtycke. De orkade helt enkelt inte engagera sig och gå till botten med problemet utan sade att har man provat en gång så var det OK sedan att fortsätta jobba utan telefonen. Nu har alla fått tydliga direktiv att ta med sig telefonen under hela sitt arbetspass och att prova logga in efter att ha förflyttat sig en bit från första gången man provat och misslyckats. Nu är det faktiskt inte en enda som anmält att de inte har kunnat logga in. Det syns tydligt också på indatat i systemet, nu registreras alla aktiviteter och det är otroligt vilket bra underlag vi börjar få som kan ligga till grund för framtida prognoser och analyser. Cheferna har fått ett tydligt uppdrag att ansvara för införandet för sina medarbetare. Inte att de ska agera som projektledare, det är inte det jag menar, men som ni sade till mig tidigare – att om inte chefen är engagerad, varför ska då medarbetaren engagera sig? Detta har jag tagit till mig.”

Vid införande av nytt system är information A och O. Det är viktigt med tydligt definierade mål och ett tydligt budskap från ledningen. Hur kommer det fortsatt gå med införande av systemet? Mer får vi veta i nästa vecka.

Omsorg_teknik_sant (1)

Bli den första att lämna en kommenter på "Phoniro presenterar: Avsnitt 6 – Hur ska oengagerade chefer lyckas engagera?"

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.