Annons

Phoniro presenterar avsnitt 13: Slutet på början

”Hur tycker det har gått under den här tiden med införandet och allt som varit kring det”, frågar Johanna och tittar på Ann.

Ann tänker en kort stund innan hon svarar. ”Om jag ska sammanfatta det så blir det väl ungefär så här. Om man ska införa något system oavsett vilket egentligen så är det viktiga att tänka igenom varför vi gör detta. Vad är syftet, vilka nyttor räknar vi med. Och detta ur flera perspektiv, Brukarna/kunderna, Organisationen, medarbetarna. Vidare att man sedan informerar om detta till alla berörda. Informationen är A och O i denna process. Självfallet ska informationen föregås av en ordentlig plan för hur arbetet ska gå till.”

”Alldeles rätt”, nickar Johanna. ” Vissa saker fick ni lära er den hårda vägen.”

”Ja verkligen”, säger Ann. ” För att fortsätta resonemanget så är det viktigt att vi inte bra tittar stint på systemet utan även på de rutiner vi har i verksamheten. Detta för att kunna tillgodogöra oss de positiva ”vinster” vi får av systemet. Tex när vi införde de digitala låsen så var en av ”vinsterna” vi räknade med att vi skulle spara tid på nyckelhanteringen. Men det vi hade glömt bort var att titta på rutinerna. Vad hände med den tid som vi sparade? Kom den brukarna/kunderna till del? Men det rättade vi till och jag börjarr känna mig nöjd. Men det finns naturligtvis saker kvar att arbeta med. Men en fråga jag har till er är om ni har något tips om hur vi nu framåt i tiden ska arbeta med all den här datan för att driva verksamheterna framåt.”

”Jo, det har vi”, fortsätter Johanna. ”Det första som är otroligt viktigt är att säkerställa alla rutiner och driften av systemen. Alltså på utförarnivå. Detta så att det inte blir personbundet om det ska fungera bra i framtiden. Vi har sett många exempel i kommuner där det har fungerat jättebra. Men sen har någon drivande person slutat sin anställning och då har allt rasat som ett korthus. Sen kan väl du berätta lite om projektet du har med flera kommuner Tony.”

”Ja, det kan jag göra”, säger Tony och ger sig in i samtalet. ”Grunden till det projektet är att följa upp verksamheten. Det vanliga är att man varje månad tittar på sina nyckeltal, både ekonomiska och andra. Ofta går det till så att man får träffa sin ekonom och gå igenom siffrorna. Och ligger man minus ska ska man kommentera varför och i bästa fall beskriva vad man har tänkt göra åt det. Ännu en försvårade faktor är att viss data kan tom vara två månder gammal. Tex vikariekostnaden. Problemet är att man hela tiden tittar på det som varit. Det blir lite som att försöka köra bil bara genom att titta genom backspegel. På det sättet blir det svårt, för att inte säga omöjligt, att förutse vad som kommer bakom nästa kurva. Så man måste vända blicken. Visst man ska titta i backspegel. Men än viktigare är att titta framåt för att kunna se hur vägen ser ut och vilka åtgärder jag som chef måste vidta. Ibland kan vägen vara svår att förutse och då är det bra med informationen från backspegeln. Tex om jag ska bemanna min verksamhet. Hur mycket frånvaro brukar det vara när det gäller brukarna/kunderna. Hjälp med att besvara den frågan får jag i backspegel dvs i den statistik som finns i systemet. Så projektet syfte är att använda data från systemen för att ge cheferna hjälp att fatta rätt beslut i en proaktiv anda. Dvs vi följer inte upp en gång per månad hur det blev. Utan en gång per vecka hur vi tror det blir. Sedan jämförs detta naturligtvis med utfallet. Till vår hjälp har vi ett enkelt hjälpmedel som hjälper oss att analysera datat.”

”Det låter intressant”, säger Ann.

”Kan inte du inte komma och lyssna nästa gång vi har träff med kommunerna i projektet?”, undrar Johanna till sist.

”Det ska jag göra”, avslutar Ann.

Vi står inför ett paradigmskifte. Tekniken har kommit för att stanna. Hur kan vi bäst dra nytta av den teknik som erbjuds för att uppnå kvalitet för individ, personal och beslutsfattare? Här kommer vi publicera nya avsnitt om Ann Persson som är förvaltningschef i äldreomsorgen, och hennes resa för att utveckla verksamheten. Ann kommer tillsammans med Tony Högnelid och Johanna Lethin Jacobson att införa nytt it-system i äldreomsorgen. En resa som kommer innehålla många fallgropar, precis som i verkligheten. Ann Persson är en fiktiv person och finns inte på riktigt. Det gör inte heller kommunen eller verksamheten hon arbetar i. Men även om Ann inte finns på riktigt, så vet vi att det finns många som hon runt om i landet och som står inför samma utmaningar. Tony och Johanna finns också på riktigt och ansvarar för verksamhetsutveckling och välfärdsteknologi på Phoniro PS. Vill du kontakta Tony eller Johanna? Skick ett mejl till tony.hognelid@phoniro.se eller johanna.lethin.jacobson@phoniro.se

Omsorg_teknik_sant (1)

Bli den första att lämna en kommenter på "Phoniro presenterar avsnitt 13: Slutet på början"

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.