Annons

Phoniro presenterar avsnitt 10: Är verkligen 1-2 dagars introduktion rimligt för nyanställd i hemtjänsten?

Vi står inför ett paradigmskifte. Tekniken har kommit för att stanna. Hur kan vi bäst dra nytta av den teknik som erbjuds för att uppnå kvalitet för individ, personal och beslutsfattare? Här kommer vi publicera nya avsnitt om Ann Persson som är förvaltningschef i äldreomsorgen, och hennes resa för att utveckla verksamheten. Ann kommer tillsammans med Tony Högnelid och Johanna Lethin Jacobson att införa nytt it-system i äldreomsorgen. En resa som kommer innehålla många fallgropar, precis som i verkligheten. Ann Persson är en fiktiv person och finns inte på riktigt. Det gör inte heller kommunen eller verksamheten hon arbetar i. Men även om Ann inte finns på riktigt, så vet vi att det finns många som hon runt om i landet och som står inför samma utmaningar. Tony och Johanna finns också på riktigt och ansvarar för verksamhetsutveckling och välfärdsteknologi på Phoniro PS. Vill du kontakta Tony eller Johanna? Skick ett mejl till tony.hognelid@phoniro.se eller johanna.lethin.jacobson@phoniro.se

Är verkligen 1-2 dagars introduktion rimligt för nyanställd i hemtjänsten?

Tony tittar på sin klocka och säger ”detta måste ha varit världens längsta kafferast”.

”Ha ha”, skrattar Ann. ”Jo den var lång men vi hann ju diskutera en massa intressanta ämnen. Men ska vi fortsätta. Före kaffet pratade du om att skapa nytta och engagera alla i vikten av bra data. Sen nämnde du något om personalomsättningen.”

”Det är korrekt”, säger Tony. ”Ofta när jag är ute i verksamheter och hälsar på, så får jag höra att jobba inom äldreomsorgen är ett av de mest komplexa jobb som finns.”

”Det stämmer också”, fortsätter Ann. ”Vi ska träffa och bemöta många olika människor och situationer.”

”Sen har man som medarbetare inom äldreomsorgen en massa system att hålla reda på. Och då menar jag en massa”, fyller Tony i.

”Ja”, fortsätter Johanna. ”Det är schemasystem, vikariesystem, verksamhetssystem där vi ska skriva genomförandeplaner och dokumentera, nyckelfria lås, tid och insatsregistrering och så vidare….”

”Många system blir det”, säger Johanna och Tony håller med. ”Precis. Hur många dagars introduktion får en nyanställd hos er?”, frågar han sedan.

Ann funderar kort och säger ”Det brukar vara en eller två dagar respektive kväll.”

”Det är på plats i verksamheten?”, undrar Tony med en blick på Ann, som nickar.

Tony är nyfiken och fortsätter att fråga. ”Hur många dagar avsätter ni för att de nya ska lära sig alla system och rutiner som finns kring dem och allt annat? Och även syftet och nyttan med allt?”

Ann tittar på Tony och Johanna. ”Jag börjar ana vart ni är på väg”, säger hon sedan.

”Visst är det väl så att när det gäller de olika systemen förväntas arbetskamraterna lära de nya hur man ska göra?”, undrar Johanna. ”Då gäller det verkligen att arbetskamraterna kan, både hur man använder systemen och syftet med dem.”

”Men vi brukar ibland ha ett uppsamlingsheat, där systemadministratören lär ut knep och knåp också”, svarar Ann. ”Men det inte är speciellt ofta när jag tänker efter.”

”Har du lekt viskleken?”, fortsätter Johanna. ”När man sitter i en ring och den första personen viskar något i örat på den som sitter närmast och så fortsätter man runt.”

”Absolut”, säger Ann. ”Det som den sista viskar till den första när ringen är sluten brukar vara något helt annat än det man började med. Ganska kul faktiskt.”

”Som lek är det roligt men som metod för att lära ut kommunens olika system och rutiner är det inte fullt lika kul”, säger Tony dröjande. ”Man måste i en sån här stor och komplex organisation ha tydliga rutiner för hur man förvaltar kunskapen kring sina rutiner och system. Vi har pratat om att vara dumsnål. Att spara in på utbildning visar sig ofta bli mycket dyrare i längden.”

”Nästa gång vi ses kan vi väl räkna på ett scenario där vi i det ena fallet gör rätt och i det andra gör fel?”, föreslår Johanna.

Fortsättning följer nästa vecka.

 Omsorg_teknik_sant (1)

Bli den första att lämna en kommenter på "Phoniro presenterar avsnitt 10: Är verkligen 1-2 dagars introduktion rimligt för nyanställd i hemtjänsten?"

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.