Annons

Nöjd eller inte nöjd

Jag känner två personer, som båda har beviljats hemtjänstinsatser. De båda bor i närheten av varandra och det är samma undersköterskor som kommer och hjälper dem, med ungefär samma saker. Vad jag förstår, görs alltsammans på ungefär samma sätt, och så långt det är möjligt kan vi faktiskt säga att de här båda personerna får samma stöd, omsorg och hjälp. Däremot, och det är det här som är intressant, uppfattas stödet på helt olika sätt. Den ena av de två är hur nöjd som helst. Den andra är missnöjd.

Den som är nöjd, tycker att undersköterskorna är ”så pigga och glada och det är så trevligt när de kommer och de är så duktiga och det är ju fantastiskt att man kan få en sådan hjälp”. Personen som är missnöjd har ett annat fokus. Hen tycker att undersköterskorna har så dåliga kunskaper. De vet inte hur man städar på bästa sätt eller så köper de fel ost i affären eller så är de bara ointresserade av det de gör.

Att någon är nöjd och någon annan är missnöjd är inte konstigt. Det handlar om både preferenser och förväntningar, och inte minst handlar det om vilka vi är som människor. En del är helt enkelt mer positivt lagda än andra och en del har högre krav på allt möjligt. Och oavsett vilken inställning vi väljer att ha till vår omgivning är det något vi själva får ta ansvar för, tänker jag. Frågan är snarare hur vi ska bedöma kvaliteten på det innehåll och de tjänster hemtjänsten erbjuder. Den första personen i mitt exempel kommer antagligen att vara nöjd, även om hen inte får det hen har rätt till enligt Socialtjänstlagen. För den andra personen är det nog tvärt om. Hen kommer inte att vara nöjd även om hen får det hen har rätt till.

LÄS MER:  God jul önskar Lill och Linda

Hur tänker ni utifrån det här med kundnöjdhet (eller brukarnöjdhet eller vad ni kallar det för)? Behandlar ni alla lika? Vilken typ av anpassningar gör ni? Berätta gärna.

Ha en skön midsommarhelg allesammans. Vi hörs igen. // Lill

3 Comments on "Nöjd eller inte nöjd"

  1. så viktigt att faktiskt fråga och lyssna om och om igen..hur vill du ha det, vilket märke är det på osten osv…en del tror att jobbet kan göras utifrån en mall, lika för alla…så fel…en människa som levt ett långt liv vet ju hur denne vill ha det…gör man som de gjort hela sitt liv så blir omsorgen bra..tror man att man själv vet bäst är man helt fel ute. självklart kan det handla om kemi också , men nån passar lite bättre och kanske kan ta den kunden oftare. jätteviktigt att kunden blir nöjd. hemtjänsten är kanske enda kontakten man har på dagen.

  2. Gun.Britt Hals | 18 juni, 2015 kl. 13:10 | Svara

    De flesta ggr är jag nöjd, ibland mer än nöjd, Många av personalen är empatiska,vänliga och kunniga, försöker alltid göra sitt bästa. Fanns det inga undantag kunde man inte jämföra.

  3. Du beskriver ju själv varför de reagerar så olika! Som man själv bemöter en person, blir man bemött tillbaka. ”Såsom i en spegel” Den undersköterska som uppskattas, som den nöjda kunden beskrivs, får ju glädje i jobbet, trivs och genererar mer glädje och positiva effekter. Den missnöjda kunden visar ingen uppskattning och då får undersköterskan ingen respons där utan klagomål – det kan ju inte ge någon positiv effekt. Se på ett par vänner hur de resonerar olika om t ex musik, mat, bio, väder, andra vänner – ja allt. Som man bemöter blir man bemött tillbaka… Vi är och förblir olika. Den enda jag kan ändra på är ju mig själv. Tänk positivt!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.