Annons

Kommunikation med anhöriga

Ni som arbetar på ett särskilt boende, hur ser ni på det här med kommunikation och information till anhöriga? Jag menar inte den typen av information som ni enligt lag är skyldiga att meddela anhöriga utan mer allmänt, det där vardagliga. Vad som händer på boendet, hur folk mår, om det anställts ny personal. Det där som är livet helt enkelt, och som många anhöriga vill veta mer om. I pandemitider med besökskrångel och besöksförbud är frågan högaktuell och den senaste tiden har jag pratat med många anhöriga som är oroliga, frustrerade och förbannade för att de inte får information om hur deras närstående har det. På en del särskilda boenden har information och kommunikation med anhöriga hög prioritet. Det skickas nyhetsbrev, publiceras inlägg på sociala medier och man bjuder regelbundet in till anhörigträffar (på distans). På andra boenden görs ingenting i den vägen. De som väljer att lägga tid på att informera och kommunicera säger att de ser anhöriga som en tillgång i verksamheten och en resurs för dem som bor på boendet. De som väljer att inte göra det säger istället att ”vi hinner inte” eller ”det är inte vårt ansvar”. Som alltid handlar det om prioriteringar.

Hur ser ni på er roll när det gäller kommunikation och information till anhöriga? Hur gör ni och varför?

LÄS MER:  Kreativitet på distans

Om skribenten

Lill Jansson
Redaktör för Äldrenytt.se
Telefon: 0735-315237 | Twitter: lilljansson | E-post: lill@minsektor.se

Bli den första att lämna en kommenter på "Kommunikation med anhöriga"

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.