Annons

Tieto i hemtjänsten: Hur vet ni vilken ny teknik ni behöver i hemtjänsten?

För ett par dagar sedan pratade jag med en hemtjänstchef. Hon sa att hon varje vecka får telefonsamtal från olika företag som vill berätta om vilken hjälp hemtjänsten kan ha av olika tekniska lösningar, och vad just det här företaget har att erbjuda. Hemtjänstchefen suckade när vi pratade och sa att hon är fullt medveten om att det finns hur mycket modern och effektiv teknik som helst som helst som kan utveckla för hemtjänsten, för både personal och brukare, men att hon inte vet var hon ska börja. Vilken teknik är det som ska prioriteras? Hon sa att hon är sjuksköterska i botten, hon är bra på omvårdnad och att hon är mindre bra på teknik, inte alls särskilt bra faktiskt.

Jag tänkte en hel del på det där efter att vi pratat färdigt. För det klart, hon har helt rätt. Plötsligt ställs det nya krav på henne, nya frågor som hon ska ta ställning till och dessutom ansvara för ekonomiskt. Utan att hon vet särskilt mycket om det. I hennes fall fanns det heller ingen med bättre kunskaper som tar ansvar för besluten.

Så min fråga är helt enkelt. Hur gör ni där ute? Hur håller ni koll på den nya tekniken och vem driver på och fattar besluten? Någon med särskilda kunskaper eller ni andra, ni som i grunden är bäst på omvårdnad snarare än ny teknik?

Om skribenten

Lill Jansson
Redaktör för Äldrenytt.se
Telefon: 0735-315237 | Twitter: lilljansson | E-post: lill@minsektor.se

3 Comments on "Tieto i hemtjänsten: Hur vet ni vilken ny teknik ni behöver i hemtjänsten?"

  1. bra på vård, men inte tekniker | 15 februari, 2012 kl. 20:57 | Svara

    Äntligen!!! Kan vi tala om om det här? Som chef ska jag hänga med i utvecklingen jag säger inget annat, men jag är ändå ingen tekniker. Jag har hört att det finns kommuner som anställer logistiker och tekniker inom äldreomsorgen för att handha de här frågorna och nu undrar jag om någon av er kan berätta hur det går. Jag är övertygad om att vi måste tänka om här, äldreomsorgen har inte bara behov av vårdpersonal utan även av andra yrkeskategorier som är bra på ruttoptimering och dylikt.

  2. Susan Karlkvist | 15 februari, 2012 kl. 22:26 | Svara

    Vården behöver fler tekniskt intresserade… Cheferna är oftast sjuksköterskor eller uskar som gått ledningsutbidlningar. En del av arbetsterapeuterna och några sjukgymnaster är mer insatta i teknik då de ansvarar för hjälpmedel och andra lösningar kring funktionshindrade. På sikt tror jag dock att vi kommer att ha personal som växt upp med ”ny” teknik, datorer o annat som de kan ställa krav på. Våra barn vet mycket idag om just nya lösningar o funktioner på verktyg o hjälpmedel i samhället. MEN det hindrar ju inte att vi ställer krav i dag på VÅRDFÖRETAG som skall leverera hemtjänst eller särskilda boenden…

  3. Som leverantör av en teknisk lösning så är det spännande att få läsa om hur tankarna går bland Er som arbetar inom hemtjänsten går.
    Att den tekniska kompetensen stundtals är låg, borde egentligen inte vara ett problem för det är ju inte där ni skall vara bra. Problemet uppkommer snarare när vi leverantörer försöker sälja något tekniskt till er och inte kan förklara mervärdet för Er och Era klienter, att vi många gånger försöker sälja något som är komplicerat att använda gör inte saken bättre.
    Mitt företag letar just nu efter någon att ta en diskussion med och kanske kostnadsfritt få installera vårt system hos. För att utvärdera om vår lösning som egentligen är framtagen för företag som levererar service på fältet så som service av kaffemaskiner och liknande skulle fungera inom hemtjänsten. Utmaningarna borde i viss mån vara desamma, så som ruttplanering, översikt över resurser, historik, Kompetenskontroll, personalomsättning, spårbarhet och återrapportering.
    Mvh Joakim Zachén VD på Evatic

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.