Annons

Hur mår tillgängligheten 2010?

-annons- Regeringens nationella handlingsplan säger att vid årets slut ska miljöer dit alla medborgare har tillträde vara tillgängliga. Så hur har det gått? HEA gav sig ut med papper, penna och tumstock för att undersöka sin egen närmiljö och prata med affärsinnehavarna. 

Av de 14 verksamheter vi besökte i vårt närområde hade 2 av 14 en lösning på tillgänglighet för att kunna ta emot t.ex. rullstolsburna kunder. Detta i form av portabla ramper som lades ut vid behov. Något överraskande var att det som heter ”enkelt avhjälpta hinder” på inga sätt skulle innebära något större ekonomisk eller praktiskt problem för affärsinnehavaren.  De i särklass vanligaste hindren för att överhuvudtaget kunna komma in i lokalen var dörrtröskeln och ett eller två trappsteg. Samtliga ställen med trappor skulle vara avhjälpta med ett par enkla portabla aluminiumramper eller tröskelramper. Alltså ingen ombyggnation allsDe som redan löst tillgängligheten såg det som självklart eftersom de annars inte kunde ta emot kunder. Andra kände till problemet men hade inte lösning planerad trots att viljan fanns. Majoriteten berättade bara att de ”hjälpte till” om de fick gäster i rullstol. När vi frågade hur de gjorde med elrullstolar fick vi ett ursäktande leende som svar.

Dörrfrågan så. Oavsett om de öppnas inåt eller utåt var samtliga dörrar tunga, även för en normalstark gångare. Många tunga dörrar med för högt sittande handtag skulle enkelt kunna kompletteras med ett lägre extrahandtag som fästs med sugproppar. Det kräver heller ingen ombyggnation och kostnaden är i sammanhanget försumbarSå varför är hindren inte avhjälpta ännu? Alla vi pratade med var välvilligt inställda men verkade sakna information och kunskap kring lösningar. Några var också osäkra på vem som egentligen är ytterst ansvarig – fastighetsägaren eller hyresgästen. En del såg det inte som ett problem alls eftersom ”vi löser det när det händer”. Hur kan vi som hjälpmedelsföretag hjälpa? Vi vill upplysa verksamheterna om själva handlingsplanen i första hand och i andra hand om presumtiva kunder som man utesluter. Vi kan givetvis konsultera kring lösningar också. Genom att sprida kunskap hoppas vi att den fortplantar sig till vänner, kollegor och grannar.   

Läs mer om ramper och tillgänglighetslösningar på HEAs hemsida>>

 

 

 

 Med vänlig hälsning
Noelle Madsen
Marknadsansvarig, HEA Medical

Om skribenten

Lill Jansson
Redaktör för Äldrenytt.se
Telefon: 0735-315237 | Twitter: lilljansson | E-post: lill@minsektor.se

Bli den första att lämna en kommenter på "Hur mår tillgängligheten 2010?"

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.