Annons

Hur gör ni?

Idag har jag pratat med en äldreomsorgschef. Vi pratade om brukarundersökningar, det görs ju en massa sådana nu för tiden, vilket är bra. För det är bra att få svart på vitt vad brukarna tycker om det stöd och den omvårdnad de får. Visst, man kan ha synpunkter på svarsfrekvenser och på att svaren blir som de blir, men det går inte att bortse från att resultaten ändå säger något. I synnerhet när det gäller hur ett specifikt äldreboende eller en särskild kommun står sig jämfört med andra äldreboenden eller kommuner.

Äldreomsorgschefen och jag pratade om maten som de äldre serveras på de äldreboenden hon har ansvar för. Resultaten från just den här brukarundersökningen visade nämligen att de äldre inte är så nöjda med maten. Så det vände och vred vi en del på. Och äldreomsorgschefen sa att det där med mat är svårt. En del vill ha husmanskost, andra vill ha något annat. En del vill ha starkt kryddad mat, andra inte. Och ja, så är det. Vi tycker om olika saker. Men samtidigt är det ju så att det faktiskt finns kommuner där brukarna är helnöjda med maten, där betygen är mycket bättre än i de flesta andra kommuner. Hur gör man där, frågade jag. Ja, inte vet jag, sa äldreomsorgschefen.

Och det där, det förvånar mig. De nationella brukarundersökningar som görs är ju offentliga. Det går lätt att se vilka kommuner som är bra på vad. Sedan är det bara att lyfta telefonluren eller skicka iväg ett mejl, och fråga. Hur gör ni? Det är hur enkelt som helst, och jag har aldrig träffat någon som inte gärna berättar hur de gått till väga för att lyckas. Människor vill dela med sig av kunskaper och erfarenheter, det är inga affärshemligheter. Det är det fina med äldreomsorgen. Alla vill nämligen att de äldre ska ha det bra.

LÄS MER:  Den 1 oktober 2020

Så varför är det så få som lyfter luren eller skickar iväg det där mejlet? Ovana? Prestige? Eller vad? Vad tror ni? // Lill

Om skribenten

Lill Jansson
Redaktör för Äldrenytt.se
Telefon: 0735-315237 | Twitter: lilljansson | E-post: lill@minsektor.se

8 Comments on "Hur gör ni?"

  1. Jag ringer gärna eller skickar iväg ett mail om jag får reda på att något ställe gör något riktigt bra. Då handlar det om det som berör mig mest i mitt arbete som sjuksköterska. Det jag skulle önska är att det finns mer information att hitta om projekt på olika boenden i landet och att de som arbetar fram något bra gör reklam för sig. Tre Stiftelser är duktiga på just att göra reklam för sig själva. Då är det lättare att till exempel titta igenom deras tidning som finns på nätet, hitta en intressant artikel om deras arbete och skicka iväg ett mail för att få veta mer. Jag tror att alla måste göra bättre reklam för sig själva för det finna en massa bra arbete som görs och som skulle inspirera andra.

  2. Viljan att förbättra finns – däremot inte tiden…
    Pengar är det också ont om.

  3. Gunilla Arneström | 13 januari, 2011 kl. 19:19 | Svara

    Jag tror att en del av maten och nöjdhet,är hur den serveras ,om det är personal som hjälper till vilket bemötande de har. Det är mycket som spelar in som inte märks i dessa enkäter. Halvprodukter är ju vad det är,kanske är för mycket av den varan för att minska kostnaden,men det är tvärtom enligt mig det ökar Jag tycker att man jämför päron och äpplen eftersom ingen verksamhet är den andra lik.Nu för tiden är det inte så många som själva kan svara på enkäter skriftligen,kan också påverka.

  4. Marie Aronsson | 14 januari, 2011 kl. 07:59 | Svara

    Jag tror vi som kollektiv är lite för mycket ”doers” och lägger för lite tid på analys och planering. Vårdpersonal blir ofta rastlösa när pratet tar för mycket tid, de vill ”ut och jobba” och kan ha lite svårt att sitta still. Jag tror det kan gälla även chefer, man är pragmatisk och tycker inte om att befinna sig på osäker mark. Man slår ganska snabbt fast att ”det är så det är, det kan vi inte ändra, det är bara att gilla läget och göra det bästa av
    situationen”. Vårdsektorn brukar ju också beskrivas som ganska konservativ branch med en gammaldags struktur och hierarkisk organisation. En sektor där man ser upp till forskning men sällan varken själv ställer sig ,eller har särskilt stor tolerans för frågan ,”varför?”. Jag pratade i somras med en mycket gammal man som jobbat som chef som sa:” folk är fantastiska- bara dom får vara det”. Jag tror han hade jätterätt, att det också till stor del ligger i organisationskulturen.

  5. Gunnar Brolin | 14 januari, 2011 kl. 11:17 | Svara

    Enkäterna fylls i till nästan 100% av anhörigvårdare. Om den äldre personalen på ett boende ges eloger så kan den yngre personalen bli sur och om ett boende framhålls som det bästa så retar det personal på andra boenden. Jag tycker mej märka det!

  6. Gunilla Arneström | 15 januari, 2011 kl. 22:23 | Svara

    Jag mailar ibland till verksamheter om jag läst något som jag vill ta del av. Tyvärr så tycker jag de flesta är dåliga på att svara på mailet. Kan inte förstå varför,om de inte vill besvara så svara att det inte finns möjlighet att svara just nu eller bara tacka för mailet ,så man vet att det lästs.# Att forska inom social omsorg är inte det lättaste ! Hur skall jag som enhetschef får forskare intresserade av att forska ,det behövs ju sökas pengar. Detta tar tid och jag som lekman har svårt att hitta rätt . För ca. 2 år sedan skickade jag säkert 15 e-mail till olika personer på olika universitet ,då jag hade enligt mig seriösa förslag om forskning inom social omsorg.Jag ringde även och pratade in på telefonsvarare, av dom mailen var det en forskare som svarade. Som vanlig anställd då ger man upp och det känns fel . Byråkratin är stor runt det mesta,alltså kulturen i forskarvärlden.#

  7. Forskare forskar för sin egen skull inte för andras………

  8. Gunilla Arneström | 22 januari, 2011 kl. 21:14 | Svara

    Tack Magnus,du bekräftar något som jag själv misstänkt ! Det beviljas för många miljoner till forskare,men aldrig pengar till genomförande av det goda som ändå någon forskare kommit fram till.Jag upptäckte då jag undersökte att det ofta forskades på samma saker ,under olika titlar,utan samordning mellan bidragsgivarna.Kan inte tycka att det är väl använda pengar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.