Annons

Hänger det på motivationen?

Igår var jag på kurs och lärde mig hur jag ska bli en bra handledare för två syskonbarn som ska ta bilkörkort. Jag är alltså en av dem som ska övningsköra med dem och då är det ett och annat jag behöver veta för att Transportstyrelsen ska godkänna mig som handledare, dvs för att jag ska få sitta bredvid i bilen när mina syskonbarn övningskör. Läraren på kursen var en bilskollärare och när jag frågade honom hur många körlektioner på en bilskola det brukar krävas för att klara körkortet, för elever som övningskör mycket privat, så svarade han att det beror på. Han berättade att det finns elever som enbart behöver de obligatoriska bilskolelektionerna och att det finns elever som behöver väldigt många lektioner på bilskolan för att klara Uppkörningen. ”Men”, sa han. ”Det handlar om motivation. Om eleven inte är intresserad av att lära sig att köra bil, då spelar det ingen roll hur många lektioner eleven betalar för hos bilskolan.” Han berättade att det inte är ovanligt med föräldrar som är villiga att betala hur många körlektioner som helst, men där det inte blir något körkort i alla fall eftersom eleven inte är motiverad. Det räcker helt enkelt inte med motiverade föräldrar. Och det låter väl rimligt. Och kanske gäller det all form av utbildning inklusive de utbildningar och annan kompetensutveckling som vi deltar i på våra arbetsplatser. Den som är motiverad kan (i de allra flesta fall) lära sig att köra bil och ta ett körkort och den som vill bli utveckla sin kompetens på jobbet kan göra det, om motivationen finns. På en arbetsplats deltar ett arbetslag ofta på samma utbildningar och de flesta lär sig något nytt. Men inte alla.

LÄS MER:  Är tid bättre än pengar?

Tror ni som bilskolläraren? Att det i första hand hänger på motivationen?

Om skribenten

Lill Jansson
Redaktör för Äldrenytt.se
Telefon: 0735-315237 | Twitter: lilljansson | E-post: lill@minsektor.se

Bli den första att lämna en kommenter på "Hänger det på motivationen?"

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.