Annons

Handlar det om dagsform? Eller säger det något om ett äldreboende?

Har ni sett SVT’s dokumentärer om entreprenören och finansmannen Jan Stenbeck? Det har jag och förutom att jag tyckte det var lite intressant att få en inblick i den där världen, affärsvärlden menar jag, var de tre filmerna en nyttig och lite fnissig påminnelse om hur Sverige såg ut på framför allt 80- och 90-talet.  Det har onekligen hänt en del sedan dess, och som vanligt är det ju sällan det vi tror ska hända som verkligen händer.

En som verkat vara kompis med Stenbeck är GW Persson och han berättar i dokumentären något som jag tänkt på en del, nämligen hur Stenbeck gick till väga när han skulle bedöma och värdera ett företag han funderade på att köpa. Det första han gjorde då var att besöka det aktuella företagets huvudkontor, och när han gjorde det var det främst två saker han var intresserad av. Receptionisten och gästtoaletterna.

För att Stenbeck skulle intressera sig för företaget krävdes en snygg receptionist. Inte fotomodellssnygg så att man som besökare tappade andan och betedde sig fånigt, men snygg och trevlig och tillmötesgående (och ja, receptionister var nog på den tiden uteslutande kvinnor). När receptionisten fått godkänt, kontrollerade han alltså gästtoaletterna. Välstädade och fräscha skulle de vara, de också.

Även om det i dokumentären framställdes som att det här var det enda Stenbeck var intresserad av när han skulle göra en bedömning av ett företag, har jag svårt att tänka mig att det var så. Men oavsett, han visste vad han tyckte var viktigt och han visste vad som sa något om företaget. För självfallet säger det en del, både vem man väljer att ha anställd i receptionen och vilken service man väljer att ge besökarna i form av fräscha toaletter.

LÄS MER:  Glad midsommar! (Vart tog Girafferna vägen?)

Själv har jag inte rört mig i den där världen, men jag vet att jag har motsvarande saker jag själv lägger märke till när jag besöker ett äldreboende, och medvetet eller omedvetet gör en bedömning av det. Blir jag bemött på ett vänligt (och gärna glatt) sätt av dem som arbetar där? Luktar det urin eller nybakta bullar? Har man ansträngt sig när det gäller inredningen? Och jag tänker (rätt eller fel) att just de sakerna säger en del om verksamheten, om kvaliteten.

Eller är det att göra det för lätt för sig? Glad eller lite mindre glad personal? Doft av urin eller bullar? Kan inte det handla om dagsform?

Hur tänker ni? Och vad är det ni lägger märke till på ett äldreboende?

Vad tror ni? Är det att göra det för enkelt för sig? Behöver sådant betyda så mycket? Kan det inte handla om dagsform? 

Hej så länge! // Lill

Om skribenten

Lill Jansson
Redaktör för Äldrenytt.se
Telefon: 0735-315237 | Twitter: lilljansson | E-post: lill@minsektor.se

1 Comment on "Handlar det om dagsform? Eller säger det något om ett äldreboende?"

  1. ann-louise petersson | 24 januari, 2013 kl. 18:12 | Svara

    Bemötandet av personal i första hans samt hur många som sitter helt själva i ett dagrum med en Tv som ingen av klienterna tittar på. Det är en vanligt syn på ett demensboende. Ofta irrar någon boende i korridoren.
    På rummet hos den boende tänker jag på hur det är städat på golv och toalett och om det luktar illa,ex urin och avföring.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.