Annons

Glad och trevlig på jobbet

Det finns naturligtvis arbetsplatser där arbetsuppgifterna är så komplicerade att de ställer alldeles särskilt höga krav på dem som arbetar. Där det krävs avancerade special-specialutbildningar och där minsta misstag på riktigt kan få förödande konsekvenser. På sådana arbetsplatser är det möjligen mindre betydelsefullt hur du uppträder mot dina arbetskompisar, eftersom det är de där specialkunskaperna som är det väsentliga. Sådana jobb finns alldeles säkert.

Fast de flesta jobb är inte sådana och för oss andra är det tvärt om viktigt hur vi uppträder mot dem vi arbetar ihop med. Vi är nämligen varandras arbetsmiljö, och då får man tänka sig för. Vara glad och skärpa till sig om det behövs. För är det något jag har lärt mig, är det att man kan lägga hur mycket resurser som helst på att försöka förbättra arbetsmiljön på en arbetsplats, men om vi inte anstränger oss för att vara glada och trevliga mot varandra så blir det aldrig bra i alla fall.

Det klart att det måste vara tillåtet att bli både arg och ledsen på jobbet. Men inte hela tiden. Det är trots allt ett jobb. Relationerna på jobbet är heller inte privata. De är professionella och den som är professionell anstränger sig för att vara glad och trevlig. Om inte annat så för arbetsmiljöns skull.

Håller ni med? // Lill

 

LÄS MER:  Omstart

Bli den första att lämna en kommenter på "Glad och trevlig på jobbet"

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.