Annons

Gästbloggare Rickard Flodfält: Med den äldre multisjuka damen i fokus, kan vi inte annat än kalla henne kund

Rickard Flodfält arbetar i Skurups kommun. Där är han verksamhetschef för BRO, dvs Bistånd Rehabilitering och Omvårdnad.  Läs hans blogginlägg:

Med den äldre multisjuka damen i fokus, kan vi inte annat än kalla henne kund

Jag har förmånen att arbeta i en organisation som omfattar både socialtjänstlagen (SoL) och hälso och sjukvårdslagen ( HSL). Jag anser att det ger oss som organisation en möjlighet att tillgodose kundens behov på ett ännu bättre sätt än i traditionella organisationer.

Inom Bistånd Rehabilitering Omvårdnad kallad B.R.O. – Verksamheten arbetar sjuksköterskor, sjukgymnaster, arbetsterapeuter, biståndshandläggare, fixartjänsten samt rehabassistenter i samma organisation och utgår ifrån samma lokal rent geografiskt.

Tanken med denna sammanslagning utav professioner är att erbjuda kunden om möjligt bättre service samt att samla all denna kunskap som professionerna besitter inom en verksamhet för att bättre utnyttja kompetensen.

Kommunen är uppdelad i tre geografiska områden. Inom varje område arbetar sjuksköterskor, arbetsterapeuter, sjukgymnaster, biståndshandläggare i ett team. Utan geografisk tillhörighet arbetar rehabassistenter och fixartjänsten.

Inför sammanslagningen valde vi gemensamt att kalla de kommuninvånare vi skall engagera oss i för kund. I kundbegreppet ligger en gemensam utgångspunkt för de olika professionerna.  Utgångspunkten är ”vad kan jag göra för dig i dag?”

Utifrån kund perspektivet är ingen profession viktigare än någon annan. De olika professionerna utför bara olika arbetsuppgifter där alla är lika viktiga.

Detta är inget nytt tänker ni. Självfallet skall vi alla samarbeta om våra gemensamma kunder.

Visst är det så. Men stämmer det i realiteten? Om vi nu förutsätter att vi har klarat utav sekretessfrågan så kan vi ställa följande fråga. Meddelar alltid biståndshandläggaren vidare nödvändiga uppgifter till exempelvis sjukgymnasten eller vise versa? I en kommunal organisation så kanske dessa professioner inte har samma dokumentationssystem. De kan vara så att biståndshandläggarna finns på en geografisk plats och de legitimerade professionerna sitter på en annan plats. De har förmodligen olika chefer.

Om vi alla utgår ifrån samma geografiska och organisatoriska punkt så är jag övertygad om att samarbetet blir effektivare.

Varför då?

För att om vi dagligen arbetar tillsammans, fikar tillsammans, är på möten tillsammans så har vi gemensamma beröringspunkter på ett naturligt sätt. På så sätt blir det också naturligt att fråga andra kollegor som har andra professioner än min egen om råd.

Jag menar naturligtvis inte att varje kund skall manglas genom långa möten med samtliga professioner inblandade. Det tjänar ingen på. Men i de fall där det finns en komplex behovsbild så är det min övertygelse om att modellen med det multiprofessionella teamet är en lösning.

Och föresten, stödstrumpan är den SoL eller HSL?

/Rickard.

Om skribenten

Lill Jansson
Redaktör för Äldrenytt.se
Telefon: 0735-315237 | Twitter: lilljansson | E-post: lill@minsektor.se

2 Comments on "Gästbloggare Rickard Flodfält: Med den äldre multisjuka damen i fokus, kan vi inte annat än kalla henne kund"

  1. Jag är också van vid att arbeta olika professioner tillsammans, det är det absolut bästa sättet att arbeta på, men jag tycker att KUND är opassande för när man är KUND ska man kunna välja på olika affärer och man ska kunna lämna tillbaka det man har köpt om man inte är nöjd osv men här har man inget val = ingen KUND!!!

  2. Annelie Lindgren | 11 juni, 2011 kl. 12:30 | Svara

    Hej Rickard! Trevligt att läsa ett så entusiastiskt inlägg från någon som verkar trivas bra. Däremot håller jag inte med dig i din sista frågeställning. Det klart att en stödstrumpa är HSL. Jag tycker att lagstiftningen är tydlig på det området. Lycka till med ditt arbete!

Lämna ett svar till Annelie Lindgren Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte.