Annons

En del är populärare än andra

I en personalgrupp, säg i en gruppbostad eller på ett äldreboende, finns det ibland en person som är populärare än de andra, som ligger bättre till hos brukarna helt enkelt. Brukare och vårdtagare skiner upp när just den här personen kommer, frågar efter personen och småskvallrar lite positivt om personen i fråga. Kort sagt, personen är omtyckt.

Jaha, än sen då? Det är väl bra, att någon är omtyckt? Nja, det är inte så säkert alla gånger. Det kan finnas andra personer i personalgruppen som inte gillar att brukare och vårdtagare tycker bättre om den här personen än om andra. Det känns inte bra, absolut inte bra att brukare och vårdtagare föredrar en person framför oss andra.

Men skulle inte vi andra, som då är lite mindre populära, kunna fundera på vad det är hos den här personen som gör att personen är så omtyckt. Vi kanske tom skulle kunna lära oss något? Jo, det är möjligt, men absolut inte säkert. Kanhända väljer vi istället att leta FEL hos den omtyckte personen och tänker att det är pga av FELEN den omtyckte gör,  som den omtyckte är så omtyckt. Personen ifråga är t ex för snäll, det är ett vanligt fel hos omtyckta personer i omsorgsbranschen. Personen gör för mycket, skämmer bort brukarna och vårdtagarna, gör sådant som man egentligen inte ska göra, och när det omtyckte gör allt det här kanske brukaren får för sig att det är något som alla skulle kunna göra och när vi andra inte gör det, eftersom det inte ska göras, så framstår vi andra som mindre snälla och den snälla personen som ännu snällare. Och så kan vi väl ändå inte ha det?

Är ni med? Eller har ni aldrig varit med om det här? //Lill

 

LÄS MER:  Mitt hem är ett växthus. Vad är ditt hem för dig?

Om skribenten

Lill Jansson
Redaktör för Äldrenytt.se
Telefon: 0735-315237 | Twitter: lilljansson | E-post: lill@minsektor.se

16 Comments on "En del är populärare än andra"

  1. Jantelagen styr!! Snäll får man inte vara, för då är man avvikande på något sätt och bör stötas ut ur gemenskapen. Dela ut boken ”Konsten att vara snäll” av Einhorn på de ställen där det är strul, så kan det kanske bättra sej.

  2. Vi är i detta dilemma hos oss just nu och kampen mellan ond och god fortsätter. Hos oss handlar det inte om at göra mer eller mindre för någon utan om att i lågmäld ton säga godmorgon eller käckt ropa GODMORGON inne hos den ”fina” damen.

  3. Hej.Jag har varit i en annan men liknande situation. Jag jobbade som personlig ass. o min brukare hade ett rått sätt att skämta med oss ass. o jag svarade med samma mynt kallade hon mig rugguggla så fick hon heta det själv. Rått men hjärtligt. Inte bra enl. vissa men det underlätta min dag, o hennes svårt sjuk i ms. Så jag blev ju då en mycket populär person som hon alltid ropade på. Så tja!! Men hos kollegorna blev jag inte så väldigt populär, hos vissa men absolut inte alla!!!

  4. Ja visst är det som Lill skriver.Tyvärr!! Jag var med om liknande på en tidigare arbetsplats där flertalet i personalgruppen ständigt sökte fel och brister på ”den omtyckta”. Allt som ”den omtyckta” gjorde som var uppskattat av vårdtagarna försökte man i personalgruppen vända till något negativt.
    Vi som tyckte situationen var tråkig vände oss till chefen och företagshälsan. Hela personalgruppen fick ge konstruktiv kritik till varandra samt utvärdera både andras och sitt eget förhållningssätt till vårdtagarna och arbetet. Efter dessa möten blev situationen mycket bättre.

  5. Jag arbetar inte inom äldreomsorgen. Men jag har varit med i socialnämnden.
    Då gjorde jag en ”ahaupplevelse” i samband med en kvalitetrevision av några boenden.
    Det innleddes med att ”srvicenivån” var hög. Vad bra tänkte jag! Men så påpekades det att det fanns risker med för hög servicenivå. Det kunde ge brister i den så kallade ”vardagsrehabiliteringen”.
    Så visst finns det en hel del att reflektera över vad det gäller”popularitet”.

  6. Underbart samtals/diskussionsämne. Ofta finns det problem i arbetsgrupper pga popularitet för en viss person och det kan ställa till reela problem på arbetsplatsen. Bra att frågan kommer upp -jag har erfarit att det är just en sådan fråga som ofta väljs bort. Tyvär finns många som inte vill/våga eller vet hur man diskutera sådant öppen på arbetsplatsen. Ofta så att arbetsplatsen/arbetsgruppen har ”burit på” frågan en längre tid med mycket ”dold prat” innan det har tagits upp öppet. Det är då sådana frågor lätt kan bli ”infekterad”. En viktig fråga i sammanhanget handlar dels om HUR vi vann popularitet och dels hur vi sedan använder vår popularitet i kontakten med brukare OCH arbetskamraterna. Ta gärna upp sådan fråga på arbetsplatser -diskutera, klargöra, se det positiva och det (ev) negativa i sådana ”populära relationer” för att ta lärdom och kunna utvecklas i relaterande till/med våra brukare/vårdtagare och till varandra i arbetsgruppen.

  7. har stött på dethär genomgående i jobbet. Att en person är omtyckt ses inte med blida ögon. Det märkliga är att ingen reflekterar över varför en person är omtyckt av brukarna och framför allt varför det inte tillåts. Genast ställs det till med möten för att ”styra upp” hos brukaren så att brukaren inte kan ”manipulera”. För guds skull, var glad att någon tycker om någon! Den omtyckta personen kanske är en resurs som man kan lära sig bra bemötande av.

  8. Det borde vara självklart mål för samtlig personal att ha nöjda brukare och anhöriga.
    Vem är personalen tillför?

  9. Även om man bor inom en vårdande enhet av något slag så är alla människor och i och med det så har man olika relationer med olika personer. Jag kommer inte överens med alla människor så jag antar att det är precis samma sak för ”Greta”? Vi arbetar inte för att bli populära men om vi märker att det vi gör fungerar så tycker jag att vi kan dela med oss av det. Märker vi å andra sidan att det bara blir fel så måste vi vara så pass professionella att ta upp det med kollegor som det fungerar för, hur gör du? Men återigen, det kanske helt enkelt är så att just de här personerna inte passar ihop? Man ska fortfarande göra ett bra jobb men målet är inte att vara populär.

    När man börjar prata om att det ska vara lika för alla och man ska ge samma vård åt alla så kanske man ska fundera över vad det står för? Om detta tas upp som ett försvar då någon klarar av en patient bättre än andra. Handlar det om att vi helt enkelt inte kan ge precis samma vård åt alla? Dels för att de är olika personer med olika uppfattningar av vård av just dem innebär och dels för att vi inte får samma kontakt med alla våra patienter/brukare osv? Kan det negativa som kan dyka upp i popularitetssammanhang handla om dåligt samvete? Hur kan hon/han hinna men inte jag? Varför kan hon få kontakt men inte jag?

    Det enda sättet att möta sådana saker är att prata om det, diskutera, ta upp goda exempel och fortsätta att försöka.

    Vilket bra diskussionsämne! 🙂

  10. Ja Tina, det var ett bra ämne att ventilera! Det är bara så att alla vi människor är utrustade med olika karaktärer o olika personligheter, antingen vi är patienter eller tillhör den vårdande personalen. En del har lättare för att bli populära än andra. Det bara är så! Men den populariteten ska inte betraktas som ett handikap av de övriga! Förresten så går det säkert att träna sej till att bli en både trevligare och öppnare människa!

  11. Det handlar om proffesionalism. Diskuterar vi
    vårdtagarens situation och inte nedverderar
    varandras förslag på lösningar i en viss situation så kan vi få ett resultat där vi uppfattas rätt så lika på alla plan i vårdomsorgskädja. Meningen är att vi ska kompletera, absolut inte motarbeta varandra i den kädjan.
    GENOMBROTTSMETODEN – EN METOD FÖR ATT FÖRBÄTTRA FÖR ÄLDRE OCH DERAS ANHÖRIGA

  12. Jag tycker inte lika mycket om alla människor i min närhet. Vad har jag då för rätt att kräva att brukare ska tycka lika om de som kommer till dem?
    Jag har dessutom svårt att tro (om man tjuvlyssnar på fikarasten) att all personal tycker lika mycket om alla brukare…..
    eller har jag fått allt om bakfoten???
    Vi ska inte glömma att de flesta av oss någon gång själva behöver få hjälp/stöd och jag skulle inte vilja att någon ”bestämde” hur bra jag får tycka om de som ska ge mig omsorg.
    Håller med tidigare, se den omtyckte som en resurs och lägg krutet i personalgruppen på att jobba med gemensamma värdegrunder och mål!!

  13. Så gott som alla tycks missförstå frågeställningen i inlägget. Jag uppfattar frågeställningen så här: Om någon i en gemenskapskrets är och blir populärare än de andra, hur reagerar då de övriga. Gläds kamraterna åt kamratens popularitet eller börjar de tycka att han eller hon ska minsann inte förhäva sej, utan vi trycker ned honom eller henne i skorna och drar plösen över!

  14. Jag tycker att det är jättebra att brukarna har olika favoriter. Det är ju inte så att en personal är omtyckt av alla !
    Vi som personal har ju också favoriter.
    Jag jobbar med lindrigt utvecklingstörda på en gruppbostad. Det är mycket ”kärleksproblem” här, Då kan det ju vara skönt att få prata med någon man har förtrioende för. /Annika

  15. Nja, Gunnar, jag tror nog att meningen med dessa inlägg är att skapa diskussion i stort. Det spelar ingen roll om någon ursprungsfråga missas, det är av diskussionen i helhet som intressanta saker kan komma fram.

    Tycker i alla fall jag. 🙂

  16. Syster Yster | 3 mars, 2010 kl. 03:06 | Svara

    Jag är en av de där ”snälla” och omtyckta personerna som ger mer än man bör, som gör mer än man bör, som pratar om saker som man inte bör göra osv. Men vem bryr sig? Huvudsaken är att omsorgstagaren och jag trivs och att man hela tiden har det friska framför ögonen. De fysiska funktionshindren kan man inte alltid förbättra men den psykiska hälsan behöver all uppmuntran i världen. Så jag fortsätter som förut oavsett vad en del arbetskamrater tycker. De är troligen bara avundsjuka!
    Jag försöker dessutom ge positiv kritk till de arbetskamrater som jag tycker gör ett bra jobb, det blir som ringar på vattnet- ett tips!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.