Annons

Doktorsavhandling om möten mellan människor på äldreboenden

Möten mellan människor på äldreboenden är betydelsefulla för hur vardagslivet gestaltar sig för de boende i form av att vara synliggjord eller osynlig som människa, men också för hur vårdpersonalen och anhöriga kan känna sig värdefulla i kontakten med den boende. Det visar en avhandling vid Sahlgrenska akademin, skriven av leg. Sjuksköterska Lars Westin, verksam som lärare vid Högskolan i Skövde.

Arbetet med att vårda äldre på särskilt boende ställer höga krav på vårdpersonalen vad gäller deras kompetens att alltid kunna möta de boende på ett värdigt och respektfullt sätt.

Avhandlingen är skriven av:
Leg sjuksköterska Lars Westin, telefon: 0515-125 76, 0736-97 67 50, e-post: lars.westin@his.se
Länk till avhandlingen: http://hdl.handle.net/2077/18355
LÄS MER:  Veckans nyhetsbrev 27 aug 2020

Om skribenten

Lill Jansson
Redaktör för Äldrenytt.se
Telefon: 0735-315237 | Twitter: lilljansson | E-post: lill@minsektor.se

1 Comment on "Doktorsavhandling om möten mellan människor på äldreboenden"

  1. Jag arbetar som undersköterska på ett äldreboende och vet hur viktigt det är med positiva möten bland personal, boende samt anhöriga. Vi som arbetar i de boendes absoluta närhet vet att man ska behandla de gamla med respekt värme lyhördhet m.m. Här kommer dock ett litet problem. Vi har en verksamhetchef som aldrig drar på smilbanden eller frågar hur vi mår. Det är knappt att hon hälsar. Surare människa får man leta efter. Hon kritiserar personalen ständigt. Det känns väldigt motsägelsefullt när vi som vårdpersonal ständigt får höra hur viktigt det är att vi bemöter boende respektfullt. själva ofta blir behandlade av våra chefer.arbetsledare med missnöje och sura miner och respektlöshet. Vill påpeka att jag själv är väldigt omtyckt bland boende och anhöriga på grund av att jag är närvarande ,förstående och positiv. Måste säga ett jag börjar bli väldigt trött på detta hyckleri. Chefer ska väl ändå vara förebilder? Vill dessutom tillägga att man absolut inte kan kritisera. Det får inget gehör. Då anses man vara ”besvärlig”och ska tystas. Anser att detta påverkar stämningen på arbetsplatsen negativt och det kan ju inte vara bra för våra äldre…eller? Vill till slut säga att ALLA människor har rätt att bli behandlade humant.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.