Annons

Det går åt rätt håll

Till alla er som klagar på äldreomsorgen, som sprider historier om misstag som har begåtts, som säger att personalen saknar kunskap och att politiker är idioter. Till er vill jag bara säga att närmare nittio procent av alla dem som får stöd och omsorg från hemtjänsten och åttiotre procent av dem som bor på särskilda boenden – de är nöjda. De tycker att det stöd och och den omsorg de får är bra.

Jag säger inte att det inte kan bli bättre, jag förnekar inte att många äldre personer inte ställer de krav de möjligen borde utan nöjer sig med det lilla, jag säger inte att det ibland finns kompetensbrister bland personalen eller att man tvingas stressa eller att arbetsmiljön kan vara usel. Inte heller är Socialstyrelsens mätningar idiotsäkra och visst finns en och annan korkad politiker. Men jag vill ha lite sans och balans i debatten. Och riktningen är tydlig. Med små, små steg blir det mesta bättre. Verksamheterna i äldreomsorgen blir allt skickligare på att använda sin tid till det som är viktigt, ny teknik underlättar för både personal och de äldre, och framför allt – de äldre själva får allt mer att säga till om.

Ja, det går att göra både mer och bättre. Det går att lyssna ännu mer till de äldre och det går att skapa både humanare och mer konstruktiva arbetsförhållanden för alla dem som arbetar i äldreomsorgen. Men idag, när vi kan läsa Socialstyrelsens rapport om hur läget ser ut i äldreomsorgen, kan vi inte tillåta oss att bli lite halvnöjda och halvglada åtminstone. För det går åt rätt håll. // Lill

LÄS MER:  Glad och trevlig midsommar!

Om skribenten

Lill Jansson
Redaktör för Äldrenytt.se
Telefon: 0735-315237 | Twitter: lilljansson | E-post: lill@minsektor.se

6 Comments on "Det går åt rätt håll"

  1. Tack för detta inlägg! Detta behöver sägas många gånger! Håller helt med (behöver jag kanske inte påpeka?) Och det har blivit bättre trots det negativa mantra som upprepats varje gång det hänt något som inte varit bra. Grattis alla ni som härdar ut och orkar hålla i övertygelsen att det är ett lika viktigt som bra jobb att ta hand om våra gamla.

  2. Anders Ahlström | 5 december, 2013 kl. 13:55 | Svara

    Alla sk nöjdhesundesökningar oavsett inom vilket område de görs brukar visa på att cirka 805 är nöjda, sällan under. därför tror jag inte att denna nöjdhets undersökning är något undantag och tror inte heller att dessa undersökningar säger så mycket om hur det egentligen är.

    • Fin uppmuntran! Är det verkligen vetenskapligt fastlagt att alla ”nöjdhetsundersökningar” ger minst 80 % nöjda? Eller är det något du tycker? Jag är medveten om svårigheterna att mäta ”nöjdhet”, därför går man också ifrån den typen av frågor. Trots det anser jag att sakkunskapen bakom de här åberopade mätningarna gör att vi som jobbar i verksamheterna kan se resultaten som en framgång. Sedan får du, Ior och Co säga vad ni vill! Det är alltså kanske bättre att fråga ”hur man HAR det” än ”hur man TAR det”. Men frågar man ”hur man HAR det” så vet vi ingenting om man är nöjda med det eller inte. De rikas missnöje och de fattigas fördragsamhet… Så hur vi vänder oss har vi rumpan bak, som bekant. MVH!

  3. Jag såg också att i den nya enkäten var nittio procent av de tillfrågade åldringarna nöjda med omhändertagandet, till skillnad mot åttiosju förra gången. Och det trots att det är personalbrist på GOLVET! För att personalen som många gånger är fåtalig vid matbordet och vid tvättning och duschning av patienterna konstruera robotar. Det kan inte vara omöjligt att konstruera matningsrobotar typ ABB. Det kan heller inte vara omöjligt att konstruera robotar som på ett mjukt och behagligt sätt tvättar patienterna. Men personal ska vara med hela tiden och prata med de gamla och även äta i gemenskap med de gamla. Finessen är att personalen är med trots att arbetsbördan lättats.

  4. Problemet är de procent missnöjda + de bland dem som förklarar sig nöjda, men ändå inte får fullgod service.
    Övergripande statistik säger en hel del. Men inte mycket om problemen som ändå finns.

  5. TACK! 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.