Annons

Dålig dag eller inte lämpad

Sedan en tid besöker jag regelbundet en släkting som bor på ett särskilt boende. Så här i coronatider är besöken både konstiga och korta och jag ägnar all uppmärksamhet åt min släkting. Därför har jag inte pratat särskilt mycket med dem som arbetar på boendet, det har mest handlat om artighetsfraser. Men trots att inte så mycket har sagts mellan mig och personalen, har jag uppmärksammat stora skillnader i hur olika undersköterskor och vårdbiträden arbetar och förhåller sig till min släkting. Det är skillnader i alltifrån röstlägen till hur de rent fysiskt tar i min släkting och även skillnad i tonfall när de växlar några ord med oss som är på besök. I princip alla förmedlar trygghet och engagemang och är respektfulla och vänliga. Proffsiga, helt enkelt. I första hand mot min släkting, men även mot oss som hälsar på. Det gäller dock inte riktigt alla. Det finns en person som alltid är vass i tonen och som ångar av både frustration och ointresse. Både för min släkting och för oss besökare (att någon är ointresserad av oss besökare är naturligtvis av mindre vikt, men oftast hänger det ju ihop). Jag kan bara hoppas att personen i fråga har råkat ha några dåliga dagar de gånger jag har råkat vara där, men jag är inte övertygad. Jag tänker dessutom att i en bransch där det arbetar hundratusentals personer, finns det givetvis ett antal som inte gillar sina jobb och inte heller är bra på det de gör och som därför borde jobba med något annat. Frågan är vad man ska göra åt dem som faktiskt inte är lämpade. Ni som har erfarenhet av personer som inte är särskilt lämpade för det de är anställda för att göra, hur har ni gjort?

LÄS MER:  Handspriten och jag

Om skribenten

Lill Jansson
Redaktör för Äldrenytt.se
Telefon: 0735-315237 | Twitter: lilljansson | E-post: lill@minsektor.se

2 Comments on "Dålig dag eller inte lämpad"

  1. Ett första steg för dig som anhörig tycker jag skulle vara att du lämnar in en synpunkt/klagomål om dåligt bemötande. Om det är så att andra också gör det så får chefen något konkret att diskutera med personalen. Om det är ett beteende som flera har påtalat så kan ju chefen föra en diskussion med personen ifråga.

    • Hej Carl-Johan! Tack för ditt svar och du har självfallet rätt. Vad jag funderar mest på är egentligen vad en chef kan göra för personen ifråga ska förändra sitt beteende. Och vad händer om personen ifråga inte förändrar sitt beteende efter samtal med chefen (eller andra insatser). Och hur vanligt är det att människor faktiskt förändrar sitt beteende? Allt gott! // Lill

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.