Annons

Corporate storytelling

Bortom snustorra årsredovisningar bär varje arbetsplats på en skatt som kan stärka både personalen och varumärket: medarbetarnas berättelser om sitt jobb. Corporate Storytelling kallas metoden att vaska fram dessa guldkorn.

I korthet innebär detta; Den ideala berättelsen är kort, beskriver ett möte mellan människor och visar kärnfullt varför verksamheten på just det här företaget eller i den här organisationen är viktig. Matts Heijbel berättar historien om ett uppfinningsrikt vårdbiträde som hade svårt att få en gammal dam på ett äldreboende att duscha. Vårdbiträdet döpte helt enkelt om proceduren till ”spa” och vips, så var damen med på noterna. En sådan historia kan också stärka den personliga yrkesstoltheten:
– Om du jobbar någonstans så har folk rätt att säga: Jaha, vad ska vi på företaget med dig till? Som svar kan man ha en berättelse, som förklarar på ett emotionellt sätt i stället för att argumentera i siffror och fakta. Läs mer på jusektidningen.se >>

Om skribenten

Lill Jansson
Redaktör för Äldrenytt.se
Telefon: 0735-315237 | Twitter: lilljansson | E-post: lill@minsektor.se

Bli den första att lämna en kommenter på "Corporate storytelling"

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.