Annons

Vill ni fördela bonus till varandra?

Tänk dig att du och dina arbetskamrater får en viss summa pengar varje månad att fördela på varandra, säg 500 kronor per månad och person. Så om ni är tio personer i arbetsgruppen, handlar det om sammanlagt 5000 kronor, och varje enskild person förfogar över 500. De pengarna ska ni sedan, var och en och efter eget huvud, fördela i arbetsgruppen. Ni ska ge pengarna till dem eller den ni tycker ha presterat mest och bäst under månaden. Ni kan portionera ut pengarna under hela månaden och till flera personer, eller ge dem till en enda person vid ett enda tillfälle. Det är upp till var och en hur och när man gör vad. Den som vill, motiverar varför hen gjort som hen gjort, den som vill fördela utan förklaring gör det. (Fast kanske ska man bestämma i arbetslaget hur man vill ha det med den saken, om man ska motivera eller inte, och det är nog inte så dumt att man förklarar varför man gjort som man gjort, det finns tydlighet och därmed lärdom i det). Poängen är att den person som gjort ett särskilt bra jobb under månaden, får en faktisk belöning för det. En extra bonus.

Vad tror ni? Är ett sådant här upplägg en bra idé? Skulle det stimulera till bättre och mer effektiva arbetsinsatser och att ni lär av varandra? Eller skulle effekten blir en annan, inte så bra? Jag undrar eftersom jag läst om en ny programvara som administrerar den här typen av bonussystem, och som används av en hel del företag i ett annat land, i en annan bransch, med goda resultat, men frågan är om det skulle fungera i den svenska äldreomsorgen. Vad tror ni? // Lill

LÄS MER:  Livet är aldrig en parentes

Om skribenten

Lill Jansson
Redaktör för Äldrenytt.se
Telefon: 0735-315237 | Twitter: lilljansson | E-post: lill@minsektor.se

5 Comments on "Vill ni fördela bonus till varandra?"

  1. Hej Lill, det är en intressant tanke men en pappersprodukt. Jag har svårt att tänka mig att det skulle fungera i verkligheten eftersom ett sådant upplägg kräver att alla känner till alla mål och att alla har förmåga att se varandra. Det skulle fungera i teorin men i verkligheten finns inte tid till att förankra och inplantera målen så djupt eller tid till att se varandra. Det är först när de kriterierna är uppfyllda som ett sådant här upplägg kan bli verklighet.

  2. Håller med första svaret, då ska man arbeta mot samma mål. Du kan ” lådsas” jobba med allt möjligt som inte är viktigt, för att se ut som du gör ett jättejobb. Sen tror jag att det blir ett fjäskande utan like. Vet inte heller om det är värt de fjuttiga pengarna. Eller det kanske var ett teoretiskt ex när det gäller pengarna. Se till att få upp våra grundlöner. Sen tycker jag natten behöver bättre OB för att inte förlora så mycket när vi har semester.

    En som är lågavlönad.

  3. Redaktionen | 13 juni, 2013 kl. 11:41 | Svara

    Tack för de svar jag fått hittills, intressant att höra vad ni tycker. Fast jag blir lite förvånad. Inte för att ni tycker att det där med bonusar inte är en bra idé, det kan man tycka, utan snarare för det där om att ”låtsas att man gör ett bra arbete” eller om att alla inte känner till målen, eller fjäskande. Jag känner igen de argumenten från diskussioner om individuell lönesättning. I det fallet, när det gäller lönesättning, förvånas jag ofta över hur liten tilltro man har till chefens förmåga att se sina medarbetare. Jag har själv varit chef i äldreomsorgen och jag hade inga som helst problem med att se vilka av mina medarbetare som bidrog med mest och vilka som var viktigast för verksamheten, utifrån de lönekriterier vi satt upp. Och så tror jag att det är för majoriteten av chefer. Men nu när det gäller exemplet med bonusar, så handlade det ju om att arbetskamrater uppmärksammar varandra genom att ge bonus till varandra, och ändå tror ni att det skulle leda till att man låtsas eller fjäskar. För vem tänker jag. Då är det i så fall ni själva som faller för det. Som sagt, att man kan ogilla individuell lönesättning och/eller bonussystem, och att man kan tycka att det är viktigare att få upp grundlönerna, det är en sak. Men argumentationen? Visst är väl personalgrupperna i äldreomsorgen mognare och klokare än ni beskriver? // Lill

  4. Där jag jobbar, har vi bytt chefer 2 ggr. Vi blev privata för 3 år sedan. Vi fick ny för 2 veckor sedan igen! Svårt att få en chef att ”se” varje anställd då. Helst vi på natten, vi har bara en av tre ssk. kvar som är fast anställd.. Har undrat hur jag och mina kollegor blir rätt bedömda när det gäller rätt lön när vi har vikarier hela tiden. Jag skulle bli mycket glad om någon chef/ssk skulle se hur jag jobbar på natten, men vi har blivit omnämnda av tidigare Chef som ” nattänglar” vi känner inte att vi blir sedda.

  5. Och det slutar med att man byter bonus med de kollegor man har bäst kontakt med.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.