Annons

annons: Oskarshamn tar hjälp av det senaste mobila IT-systemet för att erbjuda bättre hemtjänst

Smarta mobiltelefoner utrustade med den senaste rfid-tekniken och avancerade mobila-IT-system skall hjälpa Oskarshamns kommun att kvalitetssäkra och effektivisera hemtjänsten. När systemet kommer i bruk under hösten 2009 får hemtjänstpersonalen dagsschemat direkt i mobiltelefonen och efter utfört uppdrag använder man samma telefon för att rapportera vad som gjorts. Om något särskilt hänt eller skall hända så kommer information direkt i telefonen. Rapporter uppdateras i realtid i kommunens databas, något som även anhöriga kan ta del av.  Tidskritiska händelser, som behov av besök vid en viss, specifik tidspunkt, kan läggas in i systemet och berörd hemtjänstpersonal blir informerad och påmind.

I Oskarshamns kommun sköts hemtjänsten av 550 personer. De hjälper de 450 av kommunens drygt 26 300 innevånare som beviljats hemtjänst.  Idag bor allt fler och allt äldre hemma längre upp i åren. Något som ställer ökande krav på hemtjänsten. Drygt 16 procent av Oskarshamnsborna som är 75-plus utnyttjar hemtjänsten. Antalet som behöver hjälp väntas inte växa dramatiskt, men behovet av hemhjälp väntas ändå öka. Men nu kommer nya, högre krav på ökad effektivitet inom hemtjänsten. För att uppnå detta har Oskarshamns kommun nu köpt in ett av det mest avancerade planerings- och uppföljningssystemen. Med hjälp av smarta telefoner och rfid-läsare skall verksamheten kunna förändra och förbättra arbetssättet med bibehållen kvalitet på hemtjänsten. De nya systemen skall användas för att planera, genomföra samt dokumentera och följa upp tidsanvändningen.  

— Vi valde Smith Mobile eftersom vi ser det som ett komplett system, som klarar både kvalitets- och tidsmätning. Dessutom ser vi att systemet klarar det krav vi har på dokumentation, säger Siv Alge, IT-samordnare, Oskarshamns kommun.

Nu skall personalen i Oskarshamns 11 hemtjänstgrupper och de systemansvariga utbilda sig så de lär sig använda de nya verktygen. Systemet är utvecklat med fokus på hemtjänstens arbetsprocess och fungerar även inom omsorg för funktionshindrade (LSS) och hemsjukvården.

Säker hantering och de äldres personliga integritet garanteras genom inloggning med användarnamn och personligt lösenord. Hemtjänstpersonalen får endast tillgång till information som de är behöriga att få ta del av.

— Smith Mobile är ett effektivt verktyg för hemtjänsten. Såväl för personalen som verksamhetsledarna.  Planering, registrering och social dokumentation samlas i en och samma enhet, säger Mats Victorin, VD för Tunstall AB.

Smith Mobile är ett stödsystem för hemtjänst i privat och offentlig regi som underlättar och kvalitetssäkrar god service till beställarna samt underlättar att den i socialtjänstlagen reglerade sociala dokumentationen uppfylls.  Lösningen är en vidareutveckling av planeringssystemet Smith Plan och tidsredovisningssystemet Smith Active. Läs mer på tunstall.se>>

Om skribenten

Lill Jansson
Redaktör för Äldrenytt.se
Telefon: 0735-315237 | Twitter: lilljansson | E-post: lill@minsektor.se

Bli den första att lämna en kommenter på "annons: Oskarshamn tar hjälp av det senaste mobila IT-systemet för att erbjuda bättre hemtjänst"

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.