Annons

Alla timmar på bordet

”Jag älskar mitt jobb”, sa undersköterskan som jag pratade med på äldreboendet jag besökte igår. ”Jag tycker så mycket om pensionärerna och jag tycker så mycket om mina arbetskompisar”, fortsatte hon och jag ska erkänna att jag först tänkte att jag nog måste ha träffat på en exceptionellt positiv person. Men efter att ha pratat med ytterligare två undersköterskor på samma äldreboende och de sagt ungefär samma sak, förstod jag att det handlade om något annat. Det var inte så att jag av slump råkat prata med de mest positiva personerna i personalgruppen, utan här verkade faktiskt alla gilla både sitt jobb och varandra. Medan de bjöd på kaffe berättade de om ett många gånger tungt arbete, men om hur det arbetet trots allt underlättas av hjälpsamma kollegor. Så berättade de om hur de trivs med att hjälpa sina pensionärer och hur roligt det är att hitta på saker tillsammans. När jag frågade om det inte är svårt att hitta tid till sociala aktiviteter och utflykter och allt de berättade att de gjorde ihop med pensionärerna, sa de att det visserligen kräver liter trixande men att det brukar lösa sig och att allt handlar om bra planering och schemaläggning. En bra schemaläggning är nyckeln till det mesta, menade de. Både för att skapa en trygg och motiverande miljö för de äldre, men också för deras egen arbetssituation.

På det här boendet hade de lagt om sina arbetstider och scheman från grunden. Verkligen gått igenom när under dygnet och veckan det behövs som mest personal på plats och när det fungerar med färre. Det där med ”önskescheman” och ”åtta-veckors-scheman” har de lagt ner. Var och en har ett schema som kontinuerligt rullar på. Att lägga ”önskescheman” eller lägga nya scheman var åttonde vecka, det tar bara en massa tid, sa de. Dessutom är det sällan någon får sitt önskeschema i alla fall. Bättre då att ha samma schema och om byta pass med varandra när det behövs.

LÄS MER:  Våga vara glad

Tydligt var i alla fall att de lyckats skapa ett stödjande och positivt klimat så väl för dem som bor på äldreboendet som för dem som arbetar där. Fast intressantast var ändå deras syn på sin schemaläggning. Jag vet inte i detalj hur deras arbetsscheman ser ut, bara att de vänt upp och ner på de scheman de hade tidigare. De började helt enkelt om från början och hällde ut alla timmar på bordet. Sedan räknade de ihop alla arbetstimmar de hade tillsammans. Därefter var frågan ganska enkel. ”Hur använder vi de timmar vi har på bästa sätt?” Uppenbarligen hittade de ett bra svar på den frågan. Ni är säkert fler som har gjort på samma sätt. Hör gärna av er med tips.

Ha en fin adventsvecka allesammans! Vi hörs. // Lill

Om skribenten

Lill Jansson
Redaktör för Äldrenytt.se
Telefon: 0735-315237 | Twitter: lilljansson | E-post: lill@minsektor.se

Bli den första att lämna en kommenter på "Alla timmar på bordet"

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.