Annons

Rätt håll?

I helgen var jag i Paris. I ett alldeles sagolikt Paris. Vi promenerade omkring. Såg allt det vackra som finns. Drack vin i solen. Kilade ut och in i små butiker. Åt ost och paté. Pratade, skrattade och hade det hur bra som helst. En perfekt helg. Bara en liten sak jag vid något tillfälle irriterade mig på (och som jag brukar irritera mig på när jag är i Paris). Nämligen parisarnas arrogans, deras ovilja att ens försöka förstå någon som inte pratar franska.

Innan jag går vidare är det väl bäst att säga att alla fransmän naturligtvis inte är sådana, att de arroganta möjligen tillhör undantagen och att jag verkligen inte drar alla över en kam. Men. Det är något väldigt omodernt med den där inställningen. Inte bara vägrar de att förstå den allra enklaste engelska, nej – det hjälper inte ens att du plockar fram franskan du halvt om halvt lärde dig i skolan någon gång för länge sedan. För de är inte behjälpliga för det. De tycker helt enkelt att om du kommer till Paris så ska du prata franska. De är som en gammal omodern myndighet med ett omodernt maktspråk.

Jag har tänkt en del på det där sedan jag kom hem. Att inte anpassa sig efter den man pratar med, inte ens försöka, utan tycka att det är den andre som ska anpassa sig, kunna bättre. Och hur jag tycker att det är något som den offentliga sektorn i Sverige verkligen ansträngt sig för att bli bättre på. Dialog. Hur tom Skatteverket förändrat sin attityd och sitt sätt att kommunicera. Hur man inom vården och omsorgen tänker på att anpassa språk och förhållningssätt gentemot brukare och anhöriga. Att prata så att människor förstår helt enkelt. Jag tycker att det hänt mycket på det området de senaste tio-tjugo åren. Det är inte längre brukarna som ska anpassa sig efter dem som arbetar i vården och omsorgen, utan tvärt om. Personalen finns för brukarnas skull. Precis som kyparen i Paris borde finnas för gästernas skull.

LÄS MER:  Mitt hem är ett växthus. Vad är ditt hem för dig?

Visst, det finns mer att göra, det är inte det. Men vi är väl ändå på väg åt rätt håll. Eller? Vad säger ni? // Lill

Om skribenten

Lill Jansson
Redaktör för Äldrenytt.se
Telefon: 0735-315237 | Twitter: lilljansson | E-post: lill@minsektor.se

6 Comments on "Rätt håll?"

  1. Njae, Tjena hur är läget? eller
    Godmorgon, hur står det till?

  2. Vilken bra liknelse.
    Precis så har många det i äldreomsorgen.
    och de är inte bara turister utan där resten av livet. Huuva!
    En del dessutom utan förmåga att ändra ställning själva och satta i rullstol. Kan det vara jämförbart med planet till Thailand, men utan att komma fram…
    Ska tänka på dej Lill i mina vardagskontakter. Vänliga Norbergshälsningar Eva

  3. Vill slå ett slag för filmen Paradiset av den unga filmaren Ahang Bashi. Klipp finns på You Tube och jag tror även på SVT play.

  4. Jag tycker att Du har rätt i Dina iakttagelser att personal på äldreboenden har ändrat attityd och beteende gent emot patienterna och att beteendet mer och mer genomsyras av ”empati”! Men jag tror och hoppas att även de anhörigas beteende har ändrats till det bättre och att det gnälls allt mindre på personalen.

  5. Gerdt Sundström | 29 september, 2011 kl. 10:32 | Svara

    Nja, tycker liknelsen haltar: dels upplever jag inte alls Paris så och man KAN faktiskt försöka bli bättre på franska… om man nu envisas med att besöka frankofona platser, dels brister det fortfarande i äldreomsorgen (liksom hos en del fransmän, förvisso). Allvarligt talat bedriver man i Frankrike mycket bra forskning och verksamhet kring att förbättra äldreomsorgen: se t.ex. http://www.fng.fr.
    Amicalement
    Gerdt Sundström, Institutet för gerontologi, Hälsohögskolan, Jönköping

  6. lars-gunnar.ekegard@bredband.net | 2 oktober, 2011 kl. 19:03 | Svara

    Under alla artiklar står 0 kommentarer.
    Bara här ovan finns några om francophonie.
    Skriv några reportage om franska pensionärsföreningar inom Le Tiers Age.
    Motsvarande finns i Spanien och kallas
    La Tercera Edad – de vill också ha utbyte.
    -Gunnareke-

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.