Annons

Phoniro presenterar: Avsnitt 5 – Jag får ont i magen och kan inte jobba under övervakning

Vi står inför ett paradigmskifte. Tekniken har kommit för att stanna. Hur kan vi bäst dra nytta av den teknik som erbjuds för att uppnå kvalitet för individ, personal och beslutsfattare? Här kommer vi publicera nya avsnitt om Ann Persson som är förvaltningschef i äldreomsorgen, och hennes resa för att utveckla verksamheten. Ann kommer tillsammans med Tony Högnelid och Johanna Lethin Jacobson att införa nytt it-system i äldreomsorgen. En resa som kommer innehålla många fallgropar, precis som i verkligheten. Ann Persson är en fiktiv person och finns inte på riktigt. Det gör inte heller kommunen eller verksamheten hon arbetar i. Men även om Ann inte finns på riktigt, så vet vi att det finns många som hon runt om i landet och som står inför samma utmaningar. Tony och Johanna finns också på riktigt och ansvarar för verksamhetsutveckling och välfärdsteknologi på PhoniroPS. Vill du kontakta Tony eller Johanna? Skicka ett mejl till tony.hognelid@phoniro.se eller johanna.lethin.jacobson@phoniro.se

Jag får ont i magen och kan inte jobba under övervakning

”Nu är det ett tag sedan vi sågs sist Ann”, säger Tony och lutar sig fram. Hur har det gått med införandet av nya systemet?

”Ja, du”, svarar Ann. ”Jag trodde vi skulle göra allting rätt denna gång för att undvika missförstånd och negativa reaktioner från medarbetare, men tyvärr så har det gått än mer överstyr än förra gången. Ni har väl inte kunnat undvika de rubriker som figurerat i lokalpressen på senare tid och dessutom sprids det väldigt mycket via sociala medier också. Det är som en löpeld som inte går att släcka”, suckar Ann. ”Politikerna börjar dra öronen åt sig och i korridorerna har man börjat prata om att försöka ta sig ur avtalet. Trycket från allmänheten och verksamheten är stort och det har blivit en riktig mardröm. Vi har kallat leverantören gång på gång för krismöte eftersom det visar sig vara otroligt mycket fel på tekniken och det är flera enheter som säger att de inte kan utföra sitt arbete eftersom det tar så extremt lång tid med tekniken.  Ja, vi funderar på att försöka bryta avtalet eftersom tekniken inte fungerar.”

LÄS MER:  Distansutbildning i välfärdsteknologi öppnade för nya möjligheter!!

”Jaså, är det så illa”, säger Johanna. ”Hur har tekniken fallerat då?”

Ann suckar, ”ja, det är märkligt men det fungerar inte alls enligt de hemtjänstgrupper som är först ut på plan. Det går inte att logga in och om man mot förmodan lyckas logga in så hittar inte systemet brukaren och så står man där utan att kunna låsa upp dörren. För att inte riskera att stå utanför brukarens dörr utan nyckel så har vi fått gå med på att all personal tar med sig nycklar ändå, för att de åtminstone ska känna sig trygga i att kunna utföra sitt arbete. Men vi vill att de ska försöka logga in i mobilen först och det säger dem att de gör, men tyvärr fungerar det inte. Vi har helt enkelt tagit en paus och behöver göra en omstart. Men vi måste vänta. Nu är det väldigt viktigt att vi lyssnar på våra medarbetare så att de känner sig trygga. Jag vill verkligen att det ska bli slut på misstron och att vi alla kan få lugn och ro och få fokusera på verksamheten och våra brukare. Vi får helt enkelt lägga detta på hyllan och skjuta på införandet tills tekniken har blivit bättre. Alla problem med införandet har gjort att personalen inte får tillräckligt med tid för varje brukare och de hinner varken äta lunch eller ta en rast längre. Tekniken strular så mycket så att alla medarbetare säger att de har ont i magen och tycker det är hemskt när de ska börja sitt arbetspass. Dessutom så har man också startat en Facebookgrupp som kallas Våga vägra och dessutom så sprids ryktet att systemet bara är till för att kontrollera personalen. Vi behöver verkligen ta en paus och låta allting få lägga sig och sedan får vi ta nya tag.”

LÄS MER:  Äldre i Trollhättan handlar online – "Tar mindre tid"

”Jag håller inte riktigt med dig här”, säger Tony och lutar sig fram. ”Det finns en risk att man cementerar problemen och den tro som finns att systemet inte fungerar om man blåser av projektet. Jag tycker att vi ska samla representanter från berörda parter för att mycket snabbt utreda vad som kan vara fel. Med snabbutreda menar jag att det ska ta max en dag. Representant från leverantören bör också vara med för att kunna svara på tekniska frågor. Har ni felanmält de fel som varit och i så fall vilka svar har ni fått?”

”Jo”, svarar Ann, ”vi har anmält och leverantören säger att det inte finns några tekniska fel eller åtminstone kan de inte se några. Men personalen upplever ju att det inte fungerar!

”Vår erfarenhet säger oss i sådana här fall kan det vara symptom på den utbildning och information som inte blev av”, säger Tony och Johanna nickar instämmande.

Hur kommer det att gå med införandet? Mer får vi veta nästa vecka.

Omsorg_teknik_sant (1)

Bli den första att lämna en kommenter på "Phoniro presenterar: Avsnitt 5 – Jag får ont i magen och kan inte jobba under övervakning"

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.