Annons

Koordinera mera

Det finns 290 kommuner i Sverige och det står var och en mer eller mindre fritt att organisera sin biståndshandläggning och sin äldreomsorg som man själv vill. Och självklart finns det kommuner som gör det på ett bra sätt, men faktum är att det fortfarande finns kommuner som gör det på ett dåligt sätt, med förvirrande organisationer. Inte nödvändigtvis förvirrande för dem som arbetar i organisationen, men förvirrande för dem som är i behov av biståndsbedömningen och äldreomsorgen. Man kan tycka att det skulle vara självklart att en kommunal förvaltning ska organisera sig på ett sätt som underlättar för dem som behöver kommunens verksamheter, men så är det alltså inte och jag ska erkänna att jag är lite förvånad. Häpen rent av. För när jag den senaste tiden försökt hjälpa en släkting med att få hjälp med lite olika saker, som man kan tänkas behöva få hjälp med när man blir äldre så har jag upptäckt att alltsammans är en djungel som kräver både orimligt med tid och orimligt med tålamod. Till att börja med är det inte helt enkelt att hitta namn och telefonnummer till den person som ska kontaktas (eller snarare till den person som jag tror ska kontaktas) och när jag väl fått tag på den personen visar det sig att det är betydligt fler personer som behöver kontaktas, eftersom just den här personen bara handlägger en viss typ av hjälp. Om jag vill ha information om någon annan typ av hjälp ska jag istället prata med en annan person.

LÄS MER:  Kintsugiperspektivet (omsorg och guld)

Att det är två personer som jag behöver prata med, det kan jag leva med, men det stannar inte vid det. Ytterligare en person behöver kontaktas och ytterligare en och trots att jag är van vid både biståndsfrågor och kommunala förvaltningar blir jag till slut förvirrad och faktiskt aningens förbannad. Men eftersom jag vet att ilska inte är en reaktion som är särskilt konstruktiv och som sällan uppskattas och eftersom jag vet att det inte är personen jag pratar med som är ansvarig för organisationen, vilket personen i telefonen också upplyser mig om, biter jag ihop, även om jag inte kan låta bli att fråga om det inte hade varit bättre att organisera sig på ett annat sätt och göra det lite enklare för dem som ringer och är i behov av hjälp. För dem man är till för. Fast då blir svaret att det inte går. Eftersom det är olika personer som ansvarar för olika saker och med det avslutar vi samtalet.

Som sagt, 290 kommuner i landet och jag är helt säker på att det finns kommuner som löser det här på ett smidigt sätt. Som koordinerar och ser till att den som behöver hjälp bara behöver prata med en person, som håller ihop alltsammans och som inte hänvisar vidare en andra personer eller andra hemsidor. Ni som fått det att fungera, hör av er och berätta hur ni gör, så att den som behöver hjälp inte stupar på vägen.

Ha det gott! Brittsommaren är här! // Lill

 

Om skribenten

Lill Jansson
Redaktör för Äldrenytt.se
Telefon: 0735-315237 | Twitter: lilljansson | E-post: lill@minsektor.se

Bli den första att lämna en kommenter på "Koordinera mera"

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.