Annons

Kompetensen i frontlinjen

Ett av mina favoritord är tillit. Frågar jag Svenska akademins ordlista, betyder tillit förtroende och förtröstan och det tror jag är ungefär vad de flesta av oss tänker på när vi hör ordet, även om jag själv använder mig av en mer vardaglig omskrivning. För mig betyder tillit att utgångspunkten är att jag litar på andra människor, istället för att misstro dem. Jag väljer alltså att utgå från att människor har goda intentioner, snarare än illvilliga. Det är ett val jag gjort och det är inget givet val. Man kan välja att göra det motsatta och utgå från att människor har mer eller mindre onda avsikter. Och oavsett hur man väljer, kommer man att hamna snett ibland och självfallet får jag då och då höra att jag är naiv, vilket jag måste tillstå att jag är och då får jag väl lära mig något av det och försöka att inte vara lika naiv i liknande situationer. Men jag väljer trots allt att utgå från att människor vill väl. Trots att jag alltså då och då inser att det inte är så. För att jag tror att mitt liv blir bättre av att ha en sådan inställning och för att jag tycker att det motsatta verkar vara urtrist. Så tänker jag i mitt liv och på det stora hela har det fungerat rätt bra. (Nu betyder inte det att jag lallar omkring och litar på allt och alla i alla sammanhang, det handlar mer om en grundläggande attityd och naturligtvis, naturligtvis går jag då och då bet.)

LÄS MER:  Dags att prata om psykisk ohälsa

Med det sagt skulle jag vilja säga något om regeringens Tillitsdelegation. För er som inte känner till den, kan jag berätta att delegationens uppdrag är att hitta vägar att utveckla en mer tillitsfull styrning av de offentliga välfärdstjänsterna t ex äldreomsorgen.Går det att styra på ett mer effektivt sätt än idag? Att istället för att kräva och kontrollera, helt enkelt bygga styrningen på strukturer som lyfter medarbetarnas kompetens och drivkrafter. Strukturer som bygger på tillit helt enkelt. Ungefär så har jag uppfattat delegationens uppdrag. Den som vill veta mer om Tillitsdelegationens uppdrag och arbete kan göra det här, och är du intresserad av styrning och ledning tycker jag att du ska göra det, för det är spännande läsning och det är dessutom ett bra tillfälle att fundera på sin egen relation till tillit (och därmed även misstro) och hur man förhåller sig till andra människor, och om man vill ha det förhållningssätt man har eller om man vill förändra det (åt det ena eller andra hållet).

Delegationen är inte färdig med sitt arbete, slutrapporten kommer i juni i år, men här är lite av det de jag hittills läst om vad som förslagsvis krävs för en mer tillitsfull styrning av t ex äldreomsorgen:

  • Städa i styrningen! Rensa bland mål, indikatorer och regelverk
  • Löpande kunskapsutveckling i frontlinjen.
  • Involvera medarbetare i beslut på alla nivåer. Tala medledarskap, helhetsansvar
  • Flytta administrativt stöd och resurser närmare golvet, så att medarbetare kan ägna sig åt sina kärnuppgifter.
  • Förlåt mindre fel, agera på allvarliga.

Som sagt, det här är enbart några rader av det som finns att läsa och vi vet heller inte vad den färdiga rapporten kommer att resultera i. Men hittills tycker jag att det ser bra ut. Vad tycker ni? // Lill

LÄS MER:  Det var nog inte bättre förr

Om skribenten

Lill Jansson
Redaktör för Äldrenytt.se
Telefon: 0735-315237 | Twitter: lilljansson | E-post: lill@minsektor.se

Bli den första att lämna en kommenter på "Kompetensen i frontlinjen"

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.