Annons

Har jag något att tillföra?

Vi lägger mycket tid på möten av olika slag på svenska arbetsplatser, mer än i andra länder. Ett skäl är antagligen att vi inte är fullt så hierarkiska i vårt beslutsfattande som i andra länder utan att vi gillar medinflytande och delaktighet, och att vi därför tycker att det är angeläget att träffas och se till att alla får en möjlighet att vara delaktiga i de beslut som fattas. Samtidigt är det många som säger att de tillbringar för mycket tid på olika möten och att alla de här mötena stjäl tid från viktigare arbetsuppgifter. I äldreomsorgen är det t ex inte ovanligt att höra att möten stjäl tid från själva omsorgsarbetet eller att chefer säger att de skulle vara bättre chefer om de slapp att vara med på en del möten, eftersom de då skulle ha mer tid till sina medarbetare. Och förvånansvärt ofta hör jag folk säga att de ”sitter av” möten, vilket ju inte kan sägas vara en särskilt konstruktiv användning av arbetstiden. En rimlig fråga är väl därför vad man kan göra av det här slöseriet med tid (om man nu tycker att det är ett slöseri). Kan man rent av förbjuda det? Ja, det kan man kanske och jag vet åtminstone ett företag där man har gjort det. På ett amerikanskt teknikföretag, som jag hörde om på radion, har man infört ett förbud mot att passivt delta i möten. Har du inget att tillföra ska du lämna mötet. På det företaget är möten inte tillfällen då du ska matas med information utan tillfällen då du ska bidra med något som för verksamheten framåt och gör den bättre. Och om du felaktigt hamnat på ett möte där du inte tycker att du kan bidra med just det, ska du lämna. Resa dig upp och gå. Du behöver inte förklara varför eller ursäkta dig, bara gå. De som är kvar på mötet förstår då att du gjort bedömningen att du inte har något att tillföra och att du hellre vill ägna dig åt något annat (som förbättrar verksamheten).

LÄS MER:  Koordinera mera

I grunden tycker jag att det här är en klok inställning att ha till möten. Att inte förvänta sig att det är andra som ska göra mötet till ett bra möte utan att det faktiskt är mitt ansvar att bidra med något konstruktivt och om jag inte kan det (för det kan man inte alltid), är det bättre att göra något annat. Den här synen på möten förutsätter dock att syftet med varje möte är glasklart. Allra helst innan du över huvud taget har kommit till mötet, men om syftet med mötet av någon anledning inte klargjorts innan du är på plats, måste det göras direkt när mötet startar. Så att du kan ta ställning till om du tror att du kan bidra med något eller inte. Om inte, är det bara att gå. Och du kan gå när som helst under att mötet pågår. Och inte bara att du KAN gå, du FÖRVÄNTAS göra det om du inte kan bidra med något.

Tänk tanken. Vad tror ni, är det något som skulle kunna fungera där ni arbetar? Är det några som skulle våga testa? // Lill

 

Bli den första att lämna en kommenter på "Har jag något att tillföra?"

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.