Annons

En kunskapstimme i veckan?

Förr pratades det mycket om mentorskap. Om hur viktigt det är att ha en särskild person att lära av och åtminstone då var mentorn oftast en person som var äldre än man själv, utifrån en logik som sa att ju äldre man är desto mer kunskap har man. Tanken var sedan att man regelbundet träffades och förde något slags strukturerat samtal, och den yngre lärde sig av den äldre.

Nu ser världen annorlunda ut. De digitala möjligheterna har inte bara förändrat vår syn på kunskap utan även gjort kunskapen tillgänglig för alla. Och vi som inte vuxit upp med internet inser att det är väldigt mycket som yngre personer är betydligt bättre på än äldre, och att det därför inte nödvändigtvis är de yngre som ska lära av de äldre. Nu generaliserar jag naturligtvis, det finns alltid undantag men för egen del kan jag konstatera att de som lärt mig mest de senaste åren, de är yngre än jag. Inte heller har jag haft strukturerade mentorssamtal med dem utan snarare har jag fått till mig deras kunskaper genom att läsa sådant de skrivit, lyssnat på dem i poddar, sett föreläsningar med dem på youtube och allt annat man numera kan göra på nätet.

All kunskap finns inte på nätet, men väldigt väldigt mycket gör det och oavsett om det är yngre eller äldre personer man vill lära sig av, är kunskap inte längre en bristvara och inte heller något man får tillgång till på bestämda klockslag. Idag är det istället tiden som är bristvaran. För ska man lära sig något tar det tid och om man som arbetsgivare vill att ens anställda ska utveckla sin kompetens och lära sig nya saker (och det vill ju oftast arbetsgivare), behöver man på ett strukturerat sätt avsätta tid till det. Och där undrar jag hur det ser ut.

LÄS MER:  "Grattis, du verkar ha ett jobb där du trivs"

Hur ser det ut där du arbetar? Avsätts det regelbundet tid för att inhämta ny kunskap, för nya insikter, för reflektion? Många arbetsgivare erbjuder en friskvårdstimme i veckan. Skulle man inte kunna tänka sig en kunskapstimme i veckan? // Lill

Om skribenten

Lill Jansson
Redaktör för Äldrenytt.se
Telefon: 0735-315237 | Twitter: lilljansson | E-post: lill@minsektor.se

2 Comments on "En kunskapstimme i veckan?"

  1. Mycket spännande läsning Lill.
    Min erfarenhet som sjuksköterska, chef och personalstrateg är att det ser olika ut. På den ortopedavdelning som jag arbetade på startade temamånader då vi fokuserade på olika områden som ex smärta, fall, trycksår etc. Under temamånaden hade vi föreläsningar och tid avsatt i överlappningstiden för egen kunskapsinhämtning. Missen vi gjorde var att vi inte kopplade ihop temamånader med att mäta kvalitén på vården.

    I december 2017 lanserade vi Vårdportal.se . Där har vi samlat information, kurser, nyhetsuppdateringar och inspiration för medarbetare inom vård, hälsa och omsorg på en webbplats. Gå gärna in och spana, vi har ju som samma tänk och vi kan säkert hitta sätt att samarbete på.

    • Så bra att fler och fler fäster fokus på kvalitet och teknik (och mer) inom vård och omsorg. För det är en framtidsbransch och dessutom en bransch som påverkar oss alla. Har tittat på er webbplats. Bra information finns där, kan jag hälsa er andra som ännu inte tittat runt där. Allt gott, Lill

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.