Annons

AI-robot löser KVÅ-generering och rapportering samt frigör dyrbar tid!

Många känner säkert igen sej i all den administration som måste göras, rapporter som ska skrivas och information man behöver hämta från olika system. Fr.o.m den första januari 2019 ska Sveriges kommuner även rapportera till Socialstyrelsen hur många utredande och behandlande insatser legitimerad personal utför. Insatserna kategoriseras enligt en kodstruktur som benämns KVÅ-koder där KVÅ står för Klassifikation av vårdåtgärd. Denna registrering kommer kräva mycket tid av bland annat sjuksköterskor, fysioterapeuter och arbetsterapeuter.

Tänk er att en AI-robot kan göra mycket av detta arbete och lösgöra dyrbar tid för legitimerad personal!

Det har företaget Appva tänkt på genom att använda spjutspetsteknologi där den verkligen gör skillnad. Tack vare artificiell intelligens (AI) har de tränat upp en robot som klarar att läsa de stora mängder data som genereras i företagets tjänst för digital signering. Roboten identifierar vad som ska rapporteras och verksamheterna får ett underlag att ladda upp till Socialstyrelsen.

Det var tack vare engagerade kunder som idén föddes om att använda data som skapas när legitimerad personal signerar insatser och utifrån den informationen har man nu alltså en robot som direkt förstår och skapar KVÅ-koder till Socialstyrelsen!

Ulrika Kjellberg, VD på Appva, berättar att man sedan 2011 lagt grunden till digitala signeringslistor med deras system MCSS. Idag är denna digitalisering en de facto-standard med närmare 100 000 dagliga användare runt om i Sverige. Genom att ligga i teknisk framkant vill de fortsätta leverera innovativa lösningar som bidrar till en hållbar äldreomsorg.

Vill ni veta mer eller prata direkt med Appva så kommer de att finnas på MVTe mässan 22-23 januari, monter B:25 dit är ni välkomna för en demonstration av hur MCSS och kodrapporteringen går till. Annars får ni jättegärna kontakta företaget på kva@appva.com!

 

Bli den första att lämna en kommenter på "AI-robot löser KVÅ-generering och rapportering samt frigör dyrbar tid!"

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.